06.10.2021 | Klima, miljø og energi
Fairtrade-mærket vil gøre verdensmålene til hverdagsvaner med ny kampagne
Indhold fra partner Hvad er dette?
I de kommende uger vil Fairtrade-mærket i samarbejde med sine licenshavere inspirere danskerne til i højere grad at implementere verdensmålene i hverdagens forbrug.
Fairtrade-mærkede råvarer er et effektivt redskab til at realisere målene om at sikre bæredygtige forbrugs- o produktionsformer.
Bæredygtige forbrugsvaner fylder mere end nogensinde før. I en ny kampagne vil Fairtrade-mærket hjælpe danskerne til at få øjnene op for, hvordan vi som forbrugere kan gøre en forskel i hverdagen.
”Verdensmålene er et af tidens mest brugte og relevante begreber. Vi ønsker med kampagnen at sætte fokus på Fairtrade-mærket som løftestang til at indfri verdensmålene og gøre dem til en større del af danskernes hverdag,” siger Helle Schmidt, Marketing Manager i Fairtrade-mærket.
Tæt samarbejde med kunder og licenshavere
Kampagnen har til formål at øge danskernes kendskab til Fairtrade som certificeringsordning samt at skabe opmærksomhed omkring, hvordan Fairtrade-mærket arbejder med at understøtte og indfri verdensmålene. Det er med et stort fokus på at målrette kommunikationen mod B2B-segmentet og en ambition om at alliere sig med kunder og licenshavere i arbejdet med at nå forbrugerne.
”Vores oplevelse er, at mange forbrugere har svært ved at danne sig et overblik over, hvordan de reelt kan være med til at gøre en forskel, når de står med indkøbskurven i hånden. Derfor har det været essentielt for os at få vores kunder og licenshavere med i kampagnen, da vi herigennem kan vise og inspirere til, hvordan selv små ændringer i danskernes hverdagsvaner kan have stor betydning,” siger Helle Schmidt.
Fairtrade-mærket er et konkret værktøj for virksomheder og forbrugere, der ønsker at supportere verdensmålene i dagligdagen, og dermed gøre en forskel for både mennesker og miljø.
”I dag er bæredygtighed lig med grøn omstilling for mange, men bæredygtighed inkluderer i høj grad også et socialt og økonomisk perspektiv. Vi vil gerne vise, at når man arbejder dedikeret med verdensmålene, så kan det medvirke til omlægning til økologi, miljøbeskyttelse i produktionen samt arbejdet med klimaløsninger hos verdens udsatte bønder og arbejdere,” siger Helle Schmidt.
Kampagnen løber på Fairtrade-mærkets egne kanaler samt på kunder/licenshaveres kanaler frem til udgangen af uge 44.
Klima, miljø og energi

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø
Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller blandt andet miljøkrav og klimauddanner småproducenterne, og det skal forbrugerne vide.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner