Fairtrade til politikerne: Kom nu ind i kaffekampen!

Mindre end 1 procent af regionernes kaffeindkøb er etisk certificeret kaffe. I et forsøg på at hæve det niveau tager Fairtrade på rundtur til de politiske partier med en opfordring om at sætte offentlige kaffeindkøb på den politiske dagsorden.

Jonas Giersing, direktør, Fairtrade, på vej ud på cykel-charmetur .

Fairtrade tager på politisk charmetur med en kaffekurv under armen for at få politikerne til at stille krav til, at de offentlige kaffeindkøb bliver produceret etisk. Det sker som optakt til Verdens Største Kaffepause, der løber af stablen i weekenden den 13.-15. maj, for at vise kaffebønderne i nogle af verdens fattigste lande, at vi er mange, som støtter dem.

”Der er et stort behov for, at vores politikere kommer ind i kaffekampen. En stikprøveundersøgelse foretaget af researchcentret Danwatch viser, at etisk certificeret kaffe udgør under 1 procent af regionernes samlede kaffeindkøb,” siger Jonas Giersing, direktør, Fairtrade.

I dag kommer cykelturen forbi DF’s formand for retsudvalget, Peter Skaarup, Konservatives forbrugerordfører, Anders Johansson, Socialdemokraternes klimaordfører, Jens Joel, SF’s udviklingsordfører, Holger K. Nielsen, Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl, samt Venstres menneskerettighedsordfører, Jan E. Jørgensen.

De Radikales miljø- og forbrugerordfører, Ida Auken, LA’s udenrigsordfører, Mette Bock, samt Landskontoret hos Alternativet har modtaget deres kurv.

De danske offentlige institutioner køber årligt kaffe for et tocifret millionbeløb, der giver dem en signifikant stemme og ansvar i kampen for etisk handel.

Slavelignende forhold, børnearbejde og livsfarlige pesticider
At kaffen er etisk betyder, at den er produceret under ordentlige menneskelige og miljømæssige forhold. Sådan er hverdagen langt fra for kaffebønderne i nogle af verdens fattigste lande. Flere af dem kæmper mod slavelignede arbejdsforhold. Børnearbejde. Brug af livsfarlige pesticider. Men de behøver ikke at kæmpe alene.

”Selvom kaffebønderne kan synes langt væk, har vi mulighed for at hjælpe dem her i Danmark. Det gør vi ved at stille krav til, at den kaffe, vi køber, bliver produceret under rimelige forhold. Det gælder både som privatpersoner og virksomheder – men i høj grad offentlige institutioner,” siger Jonas Giersing.

Der findes heldigvis gode etiske alternativer, som kaffeleverandørerne til det offentlige allerede udbyder – Fairtrade heriblandt.

Som Fairtrade-certificeret kaffekooperativ er kaffebønderne garanteret en minimumspris for deres kaffe. Minimumsprisen fungerer som et sikkerhedsnet, når markedsprisen falder til et niveau, der ikke er bæredygtigt. Kaffebønderne tjener derudover en bonus, hvoraf de 25 procent skal investeres i forbedring af produktivitet og kvalitet. 

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø