Fem gode råd til innovation
Virksomheders konkurrencekraft afhænger i høj grad af deres innovationsevne. Men mange har ikke en formel strategi for innovation, hvilket kan medføre uklare mål. Thomas Wedell-Wedellsborgs giver fem gode råd til ledere, der arbejder med innovation.
Innovation er at skabe resultater ved at gøre noget nyt. Udfordringen er dog, at en del innovation foregår isoleret i virksomhedernes innovationsafdelinger. Når almindelige ansatte skal involveres, sker det ofte via offsite-møder med forskellige brainstorm-aktiviteter.
– Når brainstorms og offsites fungerer godt, kan de generere en masse ny inspiration og energi, men mange gange ender man tilbage med de samme problemer, når det bliver mandag morgen. Jeg kalder det ”Brainstorm Island”-problemet, fortæller innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg, der blandt andet er medforfatter til bogen ”Innovation As Usual”, der er udgivet af Harvard Business Press.
Bogen, der også er udgivet på dansk, er baseret på mange års internationale erfaringer fra lande som USA, England, Frankrig og Danmark til Kina, Indien og Rusland, hvor han har arbejdet med innovation i virksomheder som for eksempel Microsoft, Pfizer og Cisco.
Læs også: Iværksættere accelererer SMV’ers innovation
Reframe, reframe og reframe
Når innovationsfolk arbejder med at udvikle et nyt produkt eller ændre udfordringerne med et eksisterende produkt, har de det med at gå i løsningsmodus lidt for hurtigt efter devisen "Ready, fire, aim", forklarer Thomas Wedell-Wedellsborg.
– Man kan nemt blive fanget i at løse det forkerte problem. Reframing handler om at sætte fokus på problemet og spørge, om der er andre måder at forstå det på. Ved at tænke kreativt omkring problemet i stedet for løsningen, kan man ofte komme frem til en bedre måde at gøre tingene på, siger han.
Chefkonsulent Frits Nygaard fra Ledelsesudvikling og Produktivitet i DI ser et klart link mellem reframing og problemløsning, når der arbejdes med lean i virksomhedernes produktion.
– Det er vigtigt at skabe det rigtige miljø for de gode idéer. Det er en fejl at tro, at de gode ideer kommer i første hug. De bedste idéer er dem, der er blevet arbejdet med og bearbejdet, siger Frits Nygaard.
Læs også: "Danske virksomheder tror, verden er flad"
Kom frem til det rigtige problem
Thomas Wedell-Wedellsborg kommer med et eksempel med en elevator, der kører for langsomt. Den umiddelbare løsning på problemet vil være at øge elevatorens hastighed. Men det kan være, at det reelt handler om, at folk synes, at deres husleje er for stor, eller at en gammel elevator giver et dårligt image. Ingen af disse udfordringer bliver løst af at gøre elevatoren hurtigere.
– Reframing kan ikke løse alle problemer. Det er stadig nødvendigt at lave eksperimenter og bruge tid på at forstå sine kunder. Men det er et vigtigt og ofte overset redskab i lederens værktøjskasse. Reframing kan gøre en enorm forskel, fordi det kan få folk på rette spor før, de kaster sig ud i dyre, tidskrævende løsninger, siger han.
Fem råd, der sætter krav til lederne
På et DI-netværksmøde gav Thomas Wedell-Wedellsborg et indlæg om at hjælpe ledere med at innovere, og hvordan innovation kan spredes i organisationen.
Her er hans fem bedste råd til lederne:
1) Se innovation som adfærd: Nøglen er ikke at tænke anderledes, men at handle anderledes.
2) Se ledere som innovationsarkitekter, der har til opgave at integrere jagten på innovation som en del af den eksisterende ledelse og hverdag.
3) Fokus er bedre end frihed: Ledere skal sætte klare mål for innovation, så folk ved, hvilke problemer der virkelig tæller for forretningen.
4) Innovation er bedst, når det drives af passion i stedet for frygt eller pligt. Træk på dit netværk og involvér de mest motiverede medarbejdere – også selv om de arbejder forskellige steder i organisationen.
5) Gør dig selv og dit team bedre til problem reframing, så I ikke bruger energi på at løse de forkerte problemer.
Læs også: Innovationsledelse: Når fokus er bedre end frihed
Fakta om:
Thomas Wedell-Wedellsborg
Thomas has worked with managers in nearly all parts of the globe, including China, India, Russia, Singapore, Britain, France and his native country, Denmark. His research has been featured in Harvard Business Review, The Sunday Times, The Telegraph, BBC Radio, Bloomberg Businessweek and the Financial Times. As a keynote speaker, he has addressed organizations such as Time Warner Group, Cisco, T-Mobile, Johnson & Johnson, UBS, Deloitte, and The United Nations.
Thomas holds an MA in Media Science from the University of Copenhagen and an MBA from IESE Business School. He has founded two startups and currently serves as an adviser to the venture development firm Prehype. In 2014, Britain’s HR Magazine included him on their list of ”Top 20 International Thinkers”.
Læs mere på wedellsblog.com/