Find forretningen og fælles målsætninger frem i partnerskaber

Udfordringen i partnerskaber er ofte at finde den fælles platform, der danner fundament for en velovervejet handlingsplan med en gennemtænkt forretningsvinkel på det filantropiske. Gode erfaringer viser vejen frem.

Mette Boye, direktør for DIEH, indledte mødet om mulighederne i partnerskaber..

02.09.2016

Anne Sophie Bertelsen, CSR.dk

Partnerskaber mellem organisationer og virksomheder er efterhånden et velkendt fænomen, når vi snakker CSR. Størstedelen af danskerne vil formentlig kunne komme i tanke om mindst ét samarbejde indgået mellem en NGO og en virksomhed.

Omdrejningspunktet for DIEH´s fyraftens-inspiration d. 24. august 2016, med titlen ”Nye forretningsmuligheder med større samfundsansvar” var netop udveksling af erfaringer og tanker om partnerskaber med udgangspunkt i oplæg fra henholdsvis CARE, Røde Kors og Goodwings.  

Fra donationer til kompetencer
Et af de store fokusområder var, hvordan virksomheder og NGO’er kan udnytte hinandens kernekompetencer, udveksle viden og ikke mindst ressourcer. Hvordan skaber man det gode strategisk match og en fælles dagsorden, når hver part har forskellige krav og ønsker for det endelige resultat?

En foreløbig konklusion var, at den klassiske partnerskabsmodel baseret på donationer efterhånden har nået et punkt, som ikke giver virksomhederne det, de har brug for. Så måske er det på tide at genoverveje den model. I stedet skal fokus vendes mod egen forretningsmodel og kernekompetencerne tages i brug, i målet om både at adressere de samfundsmæssige udfordringer samtidig med at virksomheden får noget ud af det.

Hvad CARE har lært af COOP
Dagens første oplægsholder, Rolf Hernø, Programme Coordinator fra CARE, gav et indblik i CAREs samarbejde med COOP om at fremme bæredygtig fødevarehandel med Afrika. Et projekt som viste sig at bidrage til en bedre ramme og forståelse for CAREs fremtidige arbejde med partnerskabsprojekter.

På den baggrund opfordrede Rolf Hernø de fremmødte til at:

  • Undgå den klassiske CSR-fælde, hvor samarbejdet ofte bygges på en ren branding-platform.
  • I stedet søge partnerskaber, der tager sit udgangspunkt i et strategisk fit, hvor der er rum til udvikling af nye og stærke CSR-løsninger.
  • Sørge for transparent kommunikation, klar rollefordeling og åbenhed om hvad hver part ønsker at opnå med projektet
  • Sidst men ikke mindst skal man forvente, at de større samarbejder kan være komplekse og ofte kræver nogle værktøjer.

Netop det med værktøjerne, var afsættet for det treårige projekt Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida. De ville skabe et fælles værktøj, der kan hjælpe med udvikling af stærke løsninger for det strategiske samarbejde. Resultatet kan hentes her.

Røde Kors: større interesse, bedre kommerciel forståelse
Røde Kors har også på egen bane oplevet at partnerskaber, trods udfordringer, er af stigende interesse for virksomhederne.

”Vi oplever, at der er sket en rigtig stor ændring i, at virksomheder ved, at det er vigtigt dybt inde i deres DNA at være med til at gøre en forskel. Vi ser det også på flere platforme, blandt andet inden for HR feltet , at virksomheder gerne vil kunne vise både ansatte, nyansatte og i hele rekrutteringsfasen, at de gør en forskel. Virksomheder vil gerne gøre noget ude i verden, og de ved, at vi kan gøre noget som de ikke kan eller i hvert fald kan vi gøre noget sammen,” sagde Birgitte Marie Mabeck, chef for fundraising & marketing hos Røde Kors.

I det hele taget oplever Røde Kors, at der er sket et skred inden for CSR-feltet, fra for mange at være en udvidet marketingplatform, til en helt anden boldgade. Og det stiller krav til NGO’ernes måde at samarbejde på:

”Vi kan se at det gør en forskel, når vi også taler til virksomhedens bundlinje, hvilket man som NGO´er ikke var så god til for nogle år siden. I dag er det vigtigt, at vi som NGO´er kan sætte os ind i virksomhedernes behov, og spørge hvorfor de skal samarbejde med os og hvad er det vi kan hjælpe med. Vi er blevet bedre til at tale ind på den kommercielle banehalvdel, ” fortæller Birgitte Marie Mabeck.

Muligheder i et felt som ingen ejer
Drivkraften for partnerskaber er, at mange godt er klar over, at skal man overleve og tilbyde noget nyt, som ovenikøbet ikke må koste ekstra, så kræver det, at man tænker ud af boksen.

Ifølge Brian Sundstrup, som står for partnerskaber og kommunikation hos  den nye rejseportal Goodwings.com, er en del af løsningen, at gøre op med fastlåste mønstre i ens branche eller i de forretningsrelationer man indgår i. Det handler om at introducere en ny værdi eller et nyt forretningspotentiale, på en arena som hverken er ejet af virksomhed eller organisation.

”Når man begynder at have nogle mål, der ligger uden for ens egen forretning – f.eks. FN’s bæredygtighedsmål, så er det nemmere, fordi man begynder at tale ind i en arena, som alle gerne vil være en del af. Du skal gå fri af dine fordomme og få adgang til nye kompetencer som din virksomhed ikke selv råder over,” forklarede Brian Sundstrup.

Slut med at ligge og rode uden mål
Der er, som altid, masser af muligheder og masser af problemer. Og en forandring på vej. Fra CSR-partnerskaber, som læner sig op af branding-aspektet og mod den mere transformative arena med et mere strategisk funderet samarbejde.

DIEH’s arrangement bød også på et bud på, hvad den største udfordring i partnerskaber er. Problemerne opstår ofte, når samarbejdet ligger og roder rundt i et felt, hvor resultaterne er svære at synliggøre. Den helt store fare er at man får stablet et partnerskab på benene, der ikke giver mening for hverken afsender eller modtager, fordi fokus fjerner både virksomheden og NGO´ens kerneområde

Resultatet af det treårige projekt, Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida, tilbyder hjælp til at komme ud over de værste faldgruber i partnerskaber. Materialet er gratis til rådighed her.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

19.04.20242030 Builders

Sponseret

The Importance of Employee Engagement in Corporate Sustainability

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup