Fire danske virksomheder ligger i top på klimaindsats
Danmark klarer sig godt, når det kommer til at gøre en indsats for klimaet. I hvert fald topper fire danske selskaber CDP’s liste med virksomheder, der ligger i den absolutte klimatop.
Organisationen CDP (Carbon Disclosure Project) indsamler klimadata fra mere end 8.000 virksomheder på globalt plan.
Læs også: Danske virksomheder i top af bæredygtighedsrangering
Baseret på resultaterne vurderer organisationen virksomhedernes indsats på klimaområdet og udvælger dem, der bliver placeret på den såkaldte A-liste – som blot udgøres af 179 virksomheder ud af de 8.000.
Hele fire danske virksomheder har fundet vej til A-listen: Både Lego, Ørsted, Novo Nordisk og Lundbeck befinder sig i den globale klimatop. Det skriver finans.dk.
”I resten af Skandinavien er det kun Norge, der har flere med seks virksomheder på A-listen. Finland har fire, og Sverige har tre, så i forhold til størrelsen af markedet klarer Danmark sig godt”, siger Steven Tebbe, direktør for CDP, til finans.dk.
De mange virksomheder indberetter selv data til CDP – i Danmark 43 selskaber. Klimadata, som sidenhen bliver delt med 525 investorer på verdensplan.
Vi kan gøre det bedre
Den enkelte virksomheds score er baseret på kvaliteten af de indberettede oplysninger sammenholdt med, hvor omfattende virksomhedens miljømålsætninger er.
Mærsk og Carlsberg har modtaget karakteren B, mens virksomheder som TDC og Pandora ligger i den modsatte ende af skalaen med karakteren F, fordi de indberettede oplysninger ikke er fyldestgørende.
Af de danske virksomheder i toppen af listen finder Steven Tebbe især Ørsted interessant, fordi energibranchen almindeligvis er en af de store klimasyndere.
”Selskabet gør en masse ting, hvor man revurderer sin forretningsmodel. Ørsted siger: Vi vil helt ud af kul, selvom mange andre selskaber stadig producerer kul”, siger Steven Tebbe til finans.dk.
Dog er han ikke generelt imponeret over selskabernes klimaindsats, da den gennemsnitlige globale score for virksomhederne er C minus.
Læs også: Lego, Rema 1000 og MobilePay på toppen af image-ranking
”Vi er alle nødt til at blive ledere på dette område”, afslutter han.
- SMF