Fire trends inden for produktbranding med CSR

Hold det enkelt, sørg for at der er handling bag ordene og et reelt link til virksomhedens aktiviteter.

Millennials er især modtagelige overfor koblingen mellem produkter og en god sag, men kun hvis det er forankret i virksomheden. .

15.07.2015

CSR.dk

Cause marketing, social good advertising, goodvertising, purchase with a purpose. Et kært barn har som bekendt mange navne, og det nye barn I marketingklassen er at markedsføre produkter med CSR. 

Det er drevet af nye ønsker fra forbrugerne. Man siger, at et kendt ansigt forbundet med et produkt er tæt på at være ligegyldigt for forbrugerne, og at 90% af amerikanske forbrugere siger, at det er mere sandsynligt, at de er loyale over for et brand som støtter en god sag. Det skriver den amerikanske blog Percolate.

For virksomhederne er udfordringen at forbinde deres produkt og en god sag på en troværdig måde. I USA ser man således, at de helt store vingesus og erklæring bliver erstattet af enkle og personlige budskaber. Bl.a. fordi målgruppen ofte er de skeptiske og socialt bevidste ’millennials’.

Percolate har fire bud på de største tendenser inden for produktbranding og CSR:

Marketing til kvinder – fænomenet ’pinkwashing’ accepteres ikke, og det er ikke nok at lave en reklame som gør kvinder varme om hjertet. Virksomheden bag produktet skal komme med et seriøst bidrag til at styrke kvinders rolle og rettigheder og bekæmpe diskrimination.

Ikke medarbejdere – brand ambassadører - det er sådan man skal se sine ansatte. Dog er det vigtigt, at man ikke tvinger medarbejderne ind i en rolle, der ikke er en naturlig del af deres arbejde. Som da Starbucks ville have sine medarbejdere til at tale om racediskrimination hen over kaffeudleveringen.

Millennials er din bedste ven – er man født omkring årtusindskiftet er man ikke bare villig til at sige god for et produkt, man har et aktivt ønske om at knytte sig til brands. Samtidig er man på udkig efter en god sag at støtte. I USA siger mere end 80 procent i denne gruppe, at CSR påvirker deres beslutning, når de køber noget. Millennials kræver adgang til information, saglighed og at det er nemt at involvere sig. Tjek f.eks. www.collectively.com som har bl.a. Carlsberg som deltager.

Enkle og direkte budskaber virker bedst – store forkromede udmeldinger hører fortiden til. Det, der virker nu, er projekter som er nemme at forstå og direkte forbundet med produktet. Percolate nævner et amerikansk skomærke, som hver gang man køber et par sko, sørger for at hjælpe et menneske i nød. I Danmark kan man kigge på optikerkæden Louis Nielsen, som med Giv syn til Tanzania indsamler brugte briller og fordeler dem til synshandicappede i Tanzania. 

- EHS

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams