07.01.2021 | Supply chain
Firmajulegaven skabte jobs til udsatte i Afrika
Indhold fra partner Hvad er dette?
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Roccamore-teamet var glade for den farverige julegave, der skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Firmajulegaven 'Afrikakurven' blev lanceret for fire år siden, og samlet set har omkring 6.000 medarbejdere fået julegaven.
En række virksomheder støttede op om gavekonceptet i 2020, blandt andet Novozymes, inQvation og Roccamore. Julegaven vækker ikke bare glæde i Danmark. Den er også med til at gøre en stor forskel i Afrika:
- NGUVU-kaffebønnerne styrker kvindelige kaffebønder i Kenya. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er produceret af kvinder i Nairobis slum, så de får en tiltrængt indtægt.
- Chokoladen fra Social Foodies skaber arbejde til udsatte mennesker i Sydafrika.
- Superfood drik fra Numba styrker småbønder i Ghana.
- Honning fra biavler i Tanzania skaber jobs i lokalsamfundet.
- Cashewnødder sikrer jobs til kvinder i Ghana og skolegang til deres børn.
- Chiafrø styrker småbønder i Kenya.
- Selve kurven fra Hammershus Fairtrade skaber arbejde til kvinder i det nordlige Ghana.
Øget interesse
”Vi kan mærke at efterspørgslen er stigende. Flere og flere virksomheder arbejder aktivt med vores fælles verdensmål, og det kommer også til udtryk i indkøbet af firmagaver. Vi kan bidrage til en positiv udvikling, når vi går sammen og tænker ansvarlighed helt ud i yderste led af værdikæden”, fortæller Rune Sandholt, der står bag NGUVU, som arbejder for at forbedre vilkårene for kvindelige kaffebønder i Kenya.
Rune Sandholt tror, at efterspørgslen vil stige endnu mere de næste år.
”Vi får mange henvendelser fra virksomheder, der søger gaver, som giver mening hele vejen rundt. Gaven skal efterlade et positivt aftryk, også når julen er forbi. Det er dejligt at se og mærke, at flere og flere virksomheder har den tankegang”.
Læs mere på www.afrikakurven.dk.
Samfund

Dansk kaffekoncept styrker kvinder i Kenya
Kvindernes Kampdag: ”Når vi investerer i os kvinder, investerer vi i hele verden. Stærke kvinder styrker nemlig familien og lokalsamfundet”, konstaterer Naome, der er kaffebonde i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain

Styrker 215 kvindelige kaffebønder i Kenya
NGUVU's årlige impact-rapport er netop lanceret. Her kan du læse om, hvordan virksomheden sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og hjælper dem med at forbedre deres små kaffefarme, så de kan arbejde sig ud af ekstrem fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain
Nyt samarbejde gavner kvinder i Kenya
NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. Et nyt samarbejde med Bekkers Kaffe betyder, at kvindernes kaffebønner kan blive hældt i flere virksomheders kaffemaskiner.
Indhold fra partner
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber arbejde til kvinder i Kenya
Danske virksomheder har i år givet 2500 særlige julegaver til medarbejdere og samarbejdspartnere. De har nemlig givet kaffegaver, der er med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til kvinder i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner