Firmajulegaven skabte jobs til udsatte i Afrika
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Firmajulegaven 'Afrikakurven' blev lanceret for fire år siden, og samlet set har omkring 6.000 medarbejdere fået julegaven.
En række virksomheder støttede op om gavekonceptet i 2020, blandt andet Novozymes, inQvation og Roccamore. Julegaven vækker ikke bare glæde i Danmark. Den er også med til at gøre en stor forskel i Afrika:
- NGUVU-kaffebønnerne styrker kvindelige kaffebønder i Kenya. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er produceret af kvinder i Nairobis slum, så de får en tiltrængt indtægt.
- Chokoladen fra Social Foodies skaber arbejde til udsatte mennesker i Sydafrika.
- Superfood drik fra Numba styrker småbønder i Ghana.
- Honning fra biavler i Tanzania skaber jobs i lokalsamfundet.
- Cashewnødder sikrer jobs til kvinder i Ghana og skolegang til deres børn.
- Chiafrø styrker småbønder i Kenya.
- Selve kurven fra Hammershus Fairtrade skaber arbejde til kvinder i det nordlige Ghana.
Øget interesse
”Vi kan mærke at efterspørgslen er stigende. Flere og flere virksomheder arbejder aktivt med vores fælles verdensmål, og det kommer også til udtryk i indkøbet af firmagaver. Vi kan bidrage til en positiv udvikling, når vi går sammen og tænker ansvarlighed helt ud i yderste led af værdikæden”, fortæller Rune Sandholt, der står bag NGUVU, som arbejder for at forbedre vilkårene for kvindelige kaffebønder i Kenya.
Rune Sandholt tror, at efterspørgslen vil stige endnu mere de næste år.
”Vi får mange henvendelser fra virksomheder, der søger gaver, som giver mening hele vejen rundt. Gaven skal efterlade et positivt aftryk, også når julen er forbi. Det er dejligt at se og mærke, at flere og flere virksomheder har den tankegang”.
Læs mere på www.afrikakurven.dk.