Firmakaffen kan være det mest effektive redskab i jeres virksomheds CSR strategi
Bæredygtighed er svært. Men vi skal i gang. Det skorter ikke på ambitioner. I de fleste ledergrupper diskuterer man hvordan man kan bygge vindmøller, anlægge solceller og udskifte hele bilparken til elbiler. De fleste organisationer bruger oceaner af tid og ressourcer på netop at lykkes med den type forandringer. Alt sammen rigtigt og godt!
Men spørger du medarbejderne, er der noget helt andet, der optager dem. Og det kan virke så banalt, at vi ofte overser det. Ja rent faktisk har du måske en del af løsningen i hånden netop nu mens du læser denne artikel. Firmakaffen!
Men ved du hvad det er for en kaffe? Har din arbejdsgiver gjort sig umage med at vælge en kaffe der er god for kaffebønderne og som er dyrket med respekt for miljø og regnskov? Eller er det bare en konventionel sort kaffe uden hensyntagen til de sociale og miljømæssige skævvridninger som kaffeindustrien desværre er præget af.
Pointen er at valget af jeres firmakaffe fortæller en masse om jeres virksomheds værdier og sender et utal af signaler til kunder og medarbejdere. Skal vi lykkes med de store strategiske forandringer, såsom Strategi 2025, bliver vi derfor også nødt til at tænke i mikroforandringer: Have en forståelse for, at det først er her, medarbejderne kan mærke strategien.
De forandringer, der betyder noget for medarbejderne, er nemlig de nære forandringer. Dem, der påvirker dagligdagen. Også kaldt mikroforandringer. Det er den type forandringer, der er afgørende for medarbejdernes trivsel og motivation, men også typisk bliver behandlet som bagateller.
Og det vilde er at det kan gøres billigt og hurtigt.
Og nu kommer pointen. Det er nemlig de færreste der ved at en sublim kop kaffe brygget på friskkværnede 100% Arabica bønner, der er bæredygtighedscertificeret med både ØKO og Fairtrade, og som serveres med et cremet mælkeskum baseret på frisk mælk koster dig kun ca. 200kr/md per medarbejder. Så hvor tror du der er mest effekt på medarbejderstoltheden, bæredygtigheden og motivationen. En løntilskud på 200kr der rækker til en pizza efter skat, eller en kaffeløsning der giver god smag i munden i det daglige.
Analyser viser at henved 75% af alle dine medarbejdere drikker kaffe på jobbet på daglig basis? Og hele 64% mener at det er det vigtigste frynsegode. Kaffen kickstarter typisk dagen og i løbet af dagen danner kaffen en bundbas i et socialt samvær til møder og uformelle ideudvekslinger. Dit valg af kaffe betyder meget mere end du tror – både for dine medarbejdere, men også for dine kunder. Og ja – den betyder også en verden for kaffebønderne. Så hvordan kan din virksomhed sælge et kvalitetsbudskab når du går ”cheap” på kaffen?
Se det vidste du måske ikke. Men vi fortæller dig gerne meget mere om – kontakt os blot på info@freehandcoffee.dk eller på telefon 63131224. Så tager vi lidt lækker kaffe med til vores første møde.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: ansvarlige indkøb af kaffe
Danskerne elsker kaffe og fri adgang til den på arbejdet er et yndet personalegode. Den bedste smag har den kaffe, som er købt med tanke for ansvarlig dyrkning og salg. CSR.dk finder lommelygten frem og kigger på nogle af dem, der kan hjælpe.