Flere bæredygtige fisk og skaldyr i Danmark.
MSC Danmark har netop udgivet sin årsrapport for 2018, der viser fortsat stigning i både omsætning og antal produkter på markedet med MSC’s logo; ”den blå fisk”.
”Med pæne stigninger i både omsætning og markedsandele tyder det på, at de danske forbrugere for alvor har taget ’den blå fisk’ til sig”, siger Ole Schmidt, leder af MSCs kontor i Danmark. ”Således viser vores data, at 43 % af forbrugerne kender mærket, og hele 73 % af disse har høj tillid til det.”
Mærket er slået mest igennem på produkter som marinerede sild og rejer (friske), hvor over 75 % af de solgte varer har mærket.
Disse stammer ofte fra dansk eller grønlandsk fiskeri, og langt størstedelen af det danske fiskeri er MSC-certificeret. Det indebærer at fiskeriet foregår bæredygtigt og dermed holder sig på et niveau, hvor bestandene ikke trues, at der ikke gøres skade på havmiljø, at der kun er meget små bifangster eller fangst af fugle og havpattedyr samt at der er mekanismer til at forvalte fiskeriet forsvarligt.
Men andre steder i verden er billedet ikke det samme.
Langt størstedelen af verdens fiskeri efter tun foregår på en ikke-bæredygtig måde. Men mange steder prøver man at vende udviklingen, og flere og flere fiskerier bliver lagt om så de kan leve op til MSCs standard. Desværre er markedet ikke fulgt med, og i Danmark er markedsandelen for MSC-mærket tun stadig helt nede i nærheden af 5 %
”Tun er på mange måder vores smertensbarn”, siger Ole Schmidt. ”De certificerede produkter findes på markedet, men føres ikke i alle butikker. Og så er de ofte også betydeligt dyrere. Vi skal derfor blive bedre til at fortælle forbrugerne, hvordan det faktisk gør en reel forskel ude i havet, når de vælger at bruge lidt flere penge på at købe den bæredygtige tun”.
Læs årsrapporten i sin helhed på vores hjemmeside her.