Flere danskere får klimavenlige forbrugsvaner
Undersøgelse peger på, at mere end hver anden dansker har tanker på klimaet når de køber mad, tøj eller i forbindelse med transport.
Danskernes forbrugsvaner i forbindelse ved køb af madvarer, tøj og valg af transportform er for en dels vedkommende blevet ændret til fordel for klimaet i 2019.
Det viser en undersøgelse foretaget af analysefirmaet YouGov for Nordea, hvor 1009 voksne på tværs af alder, køn og geografi har svaret på spørgsmål vedrørende deres forbrug.
Læs også: Masse-eksperiment afslører danskernes plastikvaner
Ifølge Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom hos Nordea, viser tallenene, at de danske forbrugere tager klimaproblemerne alvorligt, og at klimavenlighed er blevet en folkesag og noget, der ikke kun er forbeholdt specifikke segmenter.
”Det er ikke kun noget for unge i storbyen eller særligt interesserede. Det har sneget sig ind over hele landet fra nord til syd, fra øst til vest og unge og gamle. Især kvinder og de unge under 40 år løber foran”, siger hun til Midtjyllands Avis.
Det er således hele 56 procent af de adspurgte, der hævder, at de har ændret deres vaner. Her er det især omlagte madvaner fx at spise mindre kød, undgå madspild og så vidt muligt kun at købe lokale madvarer.
Undersøgelsen viser endvidere, at det mest er kvinder, der har fokus på at ændre deres vaner ved køb af beklædning og madvarer, mens mænd i højere grad går op i klimavenlig transport.
Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer
De adspurgte i undersøgelsen, der ikke har ændret forbrugsvaner har primært begrundet det med, at de ikke tror på, at forbrug påvirker klimaet.
”Det synes jeg er rigtig ærgerligt. Selvfølgelig betyder det noget, hvad vi hver især bruger, når vi lægger det sammen”, siger Ann Lehmann Erichsen.
- HCL