Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode
Ny undersøgelse afspejler en europæisk befolkning, der viser stigende interesse for etisk og bæredygtig tøjproduktion.
YouGov har gennem interviews af et større antal respondenter i flere europæiske lande undersøgt, hvilke holdninger der skinner igennem i forhold til mode og etik.
Når europæerne skal ud og købe tøj, er det for 76 procent primært prisen, der er den afgørende faktor for et køb.
52 procent af de adspurgte svarede da også, at de foretager størstedelen af deres køb i såkaldte ’fast-fashion’-butikker som H&M, Zara og Mango.
Dog køber 15 procent af europæerne deres tøj i genbrugsbutikker, hvor 12 procent har en præference for etiske varemærker.
Læs også: Ny klimavenlig teknologi på vej til modeindustrien
Samlet set er de respondenterne overvejende enige om, at håndhævning af de etiske aspekter ved produktion af tøj er vigtig. Fire ud af fem mener, at virksomheder skal stilles til ansvar og være lovgivningsmæssigt forpligtet til at tage hensyn til forhold som arbejdsvilkår og dyrevelfærd.
Herunder har 23 procent reduceret deres tøjkøb af etiske årsager.
Hvorfor europæerne afholder sig fra at købe tøj, der tager mere hensyn til klimaet, har flere grunde.
35 procent mener prisen er for høj, og en tredjedel finder er ugennemskueligt at vurdere, hvordan tøjet ikke påvirker klimaet negativt.
-HCL