20.01.2020  |  Samfund

Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode

Ny undersøgelse afspejler en europæisk befolkning, der viser stigende interesse for etisk og bæredygtig tøjproduktion.

YouGov har gennem interviews af et større antal respondenter i flere europæiske lande undersøgt, hvilke holdninger der skinner igennem i forhold til mode og etik.

Når europæerne skal ud og købe tøj, er det for 76 procent primært prisen, der er den afgørende faktor for et køb.

52 procent af de adspurgte svarede da også, at de foretager størstedelen af deres køb i såkaldte ’fast-fashion’-butikker som H&M, Zara og Mango.

Dog køber 15 procent af europæerne deres tøj i genbrugsbutikker, hvor 12 procent har en præference for etiske varemærker.

Læs også: Ny klimavenlig teknologi på vej til modeindustrien

Samlet set er de respondenterne overvejende enige om, at håndhævning af de etiske aspekter ved produktion af tøj er vigtig. Fire ud af fem mener, at virksomheder skal stilles til ansvar og være lovgivningsmæssigt forpligtet til at tage hensyn til forhold som arbejdsvilkår og dyrevelfærd.

Herunder har 23 procent reduceret deres tøjkøb af etiske årsager.

Hvorfor europæerne afholder sig fra at købe tøj, der tager mere hensyn til klimaet, har flere grunde.

35 procent mener prisen er for høj, og en tredjedel finder er ugennemskueligt at vurdere, hvordan tøjet ikke påvirker klimaet negativt.

-HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere