Flere producenter dropper elbilsløfter
Store bilproducenter verden over trækker mål om elbilsproduktion og -salg. Det er særligt på grund af to faktorer, mener forbrugerøkonom.
Da den amerikanske bilproducent Ford annoncerede, at de fra 2030 ikke længere ville sælge diesel- og benzin-biler i Europa, men udelukkende elbiler, blev de kaldt pionerer på markedet.
Men nu trækker bilproducenten i land, fordi man ifølge dem selv har overvurderet forbrugernes interesse for den grønne bilalternativ.
Det skriver Berlingske.
Ford er ikke den eneste, der den seneste tid har valgt at droppe deres planer om at gå fuld elektrisk.
Læs også: Flere elbiler kræver nyt sikkerhedsfokus hos værksteder
Porsche melder blandt andet ud, at man ikke har oplevet det forventede momentum fra forbrugerne – især på det kinesiske og europæiske marked. Det betyder, at elbiler ikke længere er en del af producentens mål.
Tidligere på året har Mercedes-Benz også udskudt sine mål om, at 50 procent af deres salg mellem 2025 og 2030 (og alt deres salg fra 2030) kun skal bestå af el- og hybridbiler.
Ifølge Ilyas Dogru, forbrugerøkonom og chefkonsulent hos FDM, er de fallerede elbilplaner tegn på to grundlæggende ting: manglende efterspørgsel på grund af pris for høj pris og manglende offentlige ladestandere.
– HCL