Flyt hegnspælene i en bæredygtig retning med indkøb
Hvad hvis alle indkøb i den offentlige og private sektor med et slag blev bæredygtige? På seminaret ”Ecolabels from a strategic perspective” på Responsible Business Meetings d. 30/10 gives inspiration og motivation til at gøre indkøbene bæredygtige.
Hvis alle indkøb i den offentlige og private sektor med et slag blev bæredygtige, ville vi være langt i forhold til at opfylde mange af Verdensmålene! Ja, det er så klart en påstand, der kan drages i tvivl, men den har sin egen indbyggede logik, og tænk, hvis det kunne lade sig gøre! Ja, tænk hvis det kunne lade sig gøre.
Læs mere: Program for Responsible Business Events
For der er ingen tvivl om, at private virksomheders og offentlige organisationers indkøb udgør en enorm købekraft, som kan bringe udbuddet af bæredygtige produkter på himmelflugt. Netværk for Miljømærket indkøb er et tilbud til store virksomheder om at bruge deres indkøbskraft til at fremme en bæredygtig udvikling gennem indkøb af produkter og serviceydelser, som er mærket med de officielle miljømærker Svanemærket og EU-Blomsten.
”Der er ingen, der ved, hvor meget de private virksomheder samlet køber ind for i Danmark. Den offentlige sektor køber ind for ca. 300 mia. kr., hvilket giver en indikation af, at der også bliver købt ind for store summer i de private virksomheder,” siger Ingrid Elmedal, der som konsulent i Miljømærkning Danmark står for indkøbernetværket, og fortsætter: ”Det er penge, der kan flytte hegnspæle i forhold til bæredygtige produkter, og som samtidig styrker virksomhedernes bæredygtighedsprofil. Det giver vi et par gode eksempler på på seminaret.”
Læs mere: Netværk for Miljømærket indkøb
Miljømærket gør det nemt at vælge
De ene af de to cases på Miljømærkning Danmarks seminar er Scandic Hotels, som opnåede at få Danmarks første miljømærkede hotel. Med en omsætning på omkring 10 mia. kr. i 2015 og 230 hoteller med i alt 44.000 værelser, hvoraf størstedelen lever op til Svanemærkets krav, har det en enorm effekt ikke bare på miljø og klima, men også på hotelbranchen som helhed.
Læs mere: Scandic Sustainability
Tommy Nederman, Acting Director Sustainable Business ved Scandic Hotels, vil på seminaret komme ind på hotelkædens strategi for miljøarbejdet og de miljøgevinster, kæden har høstet med Svanemærket, og hvordan mærket kan styrke kommunikationen om grøn virksomhedsprofil.
”Vi har set en utrolig stor faktuel ændring i vores miljøpåvirkning, efter vi blev miljømærket – fx er vandforbruget reduceret med 35 l pr. gæst. Vi har også sparet penge, rigtig mange penge. Over 10 år har vi således sparet omkring 140 mio. kr. på vand, el og affald. Og så gør mærket det jo nemmere at vælge os for de kunder, der har sat miljømål for overnatninger på forretningsrejser. Det betyder da også noget,” siger Tommy Nederman med et smil.
Vil gøre sin indflydelse gældende
En af de kunder, der netop har sat miljømål for overnatninger på forretningsrejser, er If, Nordens største forsikringsselskab. Som det allerførste medlem af indkøbernetværket har forsikringsselskabet sat en tyk streg under sit engagement for et bedre miljø. Det kan måske undre nogen, for forsikringsbranchen har en forholdsvis lav miljøbelastning, men hos If er holdningen den, at alle virksomheder bør tage ansvar for at gøre verden mere bæredygtig, fortæller Jonas Veiberg, nordisk indkøbschef i If P&C Insurance. Men det har også en direkte forretningsmæssig værdi, fortsætter han:
”Som forsikringsselskab har vi en særlig interesse i miljøudviklingen og samfundstrygheden, og derfor vil vi gerne gøre vores indflydelse gældende i samfundsdebatten. Desuden bruger vi vores viden om skadeforebyggelse til at hjælpe vores kunder med at påvirke miljøet mindre, og det er jo en hjælp, der kommer godt igen.”
Læs mere: If Environmental Report 2016
If’s miljøengagement gælder ikke kun inden for eget hegn. De stiller nemlig også store miljøkrav til sine leverandører og samarbejdspartnere, om det så er autoværksteder, byggevirksomheder, rejsearrangører – eller de hoteller, som lægger værelser til medarbejdernes forretningsrejser eller gulvplads til koncernens konferencer.
På seminaret kan man blandt andet høre Jonas Veiberg fortælle om, hvordan man kan som medlem af indkøbernetværket kan opnåsine miljømål ved at integrere miljømærker i indkøbspolitikken og bruge mærkerne strategisk, og hvilke krav If sætter for hoteller.
Topprofileret program
På Responsible Business Events kan deltagerne hente viden, indsigt og inspiration på ni seminarer i et grid fordelt, så den indkøbsanvarlige, HR-manageren, CSR-chefen og ikke mindst Corporate Planneren får størst muligt udbytte alt efter, om de går efter ”Sustainable Growth Strategies”, ”New Green” eller ”Human”, eller de sidder i ”Management”, ”Procurement” eller ”Facilitation”.
Læs mere: Tilmelding til Responsible Business Events konferencen
Blandt de mange emner på dagen er:
• Brand activation
• Managing food resources
• Challenges for Ethical Procurement
• Efficient Meetings and ISO 20121
• Diversity as a driver
Og bag seminarerne står foruden Miljømærkning Danmark kapaciteter som MCI Group, Alexandra Institute, Sustainability GMIC, Unilever Food Solutions og BC Hospitality Group for blot at nævne nogle.
Startskuddet for konferencen er et internationalt panel, som sparker Verdensmålene ind som dagens omdrejningspunkt. Panelisterne er KoAnn Vikoren Skrzyniarz, CEO/Founder, Sustainable Brands, Inge Huijbrechts, Vice President Responsible Business, Carlson Rezidor Hotel Group, Camilla Brückner, direktør i UNDP Nordic, og Allan Agerholm, næstformand for HORESTA’s bestyrelse.