Bæredygtighed er den nye normal

Efter 13 undersøgelser af forbrugernes opfattelse af bæredygtighed konstaterer Sustainable Insights, at der er en ny normal i byen, hvor bæredygtighed er integreret som en naturlig forventning til virksomheder.

Foto: 123rf.com

12.03.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I går, 11. marts 2025,  udkom Sustainable Insights trettende danske udgave af ”Sustainable Brand Index”. Den samlede top 10 ligner sig selv: Det er altovervejende fødevarer og en enkelt elsket nationalskat, som topper listen. 

Foto: Sustainable Brand Index

Der, hvor man kan lære noget nyt i årets undersøgelse af, hvordan danske forbrugere opfatter tusindvis af brands’ i forhold til bæredygtighed, er på den overordnede analyse af forbrugernes relation til bæredygtighed. Her måler Sustainable Brand Index hvert år på spørgsmål om hvor ofte, de diskuterer bæredygtighed med andre, hvor meget de stoler på virksomhederne, deres betalingsvillighed osv. 

Konklusionen i årets rapport er, at tallene nu stort set ikke flytter sig fra år til år, og at det er et tegn på, at bæredygtighed ikke længere er den nye i klassen, men en hygiejnefaktor, som mange forbrugere forventer, at virksomhederne tager stilling til og arbejder med. 

Hvis man sammenligner 2010’erne og 2020’ernes surveyresultater kan man nemlig se, at hvor der i 2010’erne var store udsving i forbrugernes interesse og opmærksomhed på bæredygtighedsrelaterede spørgsmål, mens 2020'erne har været præget af en mere stabil interesse og bekymring for bæredygtighedsspørgsmål. 

”Der er en ny normal, hvor bæredygtighed er integreret i folks forventninger til virksomheder, samfund og andre interessenter,” står der i rapporten. 

Andelen af forbrugere som nogle gange eller ofte diskuterer bæredygtighed. Foto: Sustainable Brand Index

Udfordringen er troværdig kommunikation

Rapporten definerer derfor det store spørgsmål for brands i dag til at være: Hvordan balancerer vi modige bæredygtighedshandlinger med troværdig, gennemsigtig kommunikation?

For forbrugerne forventer måske handling og ansvarlighed af virksomhederne, men mistilliden til bæredygtighedskommunikation er udbredt. The share (%) of consumers that trust communication about sustainability from companies

Samtidig halter adfærd som altid efter ambitionerne, hvilket ifølge årets rapport er fordi ”… de har job, familier, venner og andre ting, der kræver deres tid og opmærksomhed”. 

”I tider, hvor forbrugerne har brug for anvisninger til at forstå, hvordan de skal træffe gode valg, er virksomhedskommunikation i bedste fald vag og uambitiøs, hvilket efterlader forbrugerne forvirrede,” fremgår det af rapporten. 

Andelen af forbrugere som siger, at de stoler på virksomheders bæredygtighedskommunikation. Foto: Sustainable Brand Index

Vil kun betale, hvis fordelen er tydelig

Undersøgelsen spørger også til forbrugerenes villighed til at betale ekstra for bæredygtighed. Her er tendensen nedadgående. I Danmark er andelen faldet fra 74 til 64 procent over de seneste tre år. Et mønster, som er genkendeligt i Norge, Sverige og Holland, hvor undersøgelsen også gennemføres. 

Rapporten fremhæver pres på privatøkonomien som en væsentlig årsag til denne udvikling, men konkluderer også, at forbrugerne er blevet mere skeptiske i forhold til værdien af at betale ekstra. 

”De overvejer, om bæredygtige produkter byder på flere fordele end standard-udgaven af samme produkt. Især hvis den højere pris ikke fører til tydelige fordele som højere kvalitet eller længere holdbarhed. Den skepsis giver en modvillighed i forhold til at bruge ekstra penge på bæredygtighed, selvom den generelle interesse for emnet er stabil,” står der i rapporten. 

Rapporten kan ses her.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

12.03.2025CSR.dk

Bæredygtighed er den nye normal

11.03.2025BSR

Sponseret

Beyond International Women’s Day: Enduring Actions for Global Business in a Turbulent Time

10.03.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Vugge til Vugge Achieves Børsen Gazelle 2024

10.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Intro til NIS2

10.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Boardwork for Life Science Startups

07.03.2025CSR.dk

Fødevaregigant i problemer: Må satse alt på ny metode

07.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 Intern Auditor

07.03.2025CSR.dk

Klimamærket er på vej: Ny undersøgelse viser stor opbakning hos danskerne

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Uddannelse
ESG-rapportering for praktikere

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO et kompetencegivende uddannelsesforløb, der hjælper dig med at forstå bæredygtighed og navigere i EU's nye lovkrav inden for ESG-rapportering.

Dato

10.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CEMAsys
Webinar
WEBINAR: How the EU Omnibus affects Corporate Sustainability Reporting

Join Konstantin, our CSRD expert and product specialist, as he unpacks the latest regulatory updates and explains why ESG reporting remains crucial despite the adjustments. Learn what’s changing, what stays the same, and how to stay ahead in the evolving compliance landscape. The session includes a Q&A, giving you the opportunity to ask your most pressing questions directly to Konstantin.

Dato

10.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: The business case for nature

Webinar 1: The business case for nature In this webinar we will dive into the scale of the nature crisis, international agreements and frameworks, and relevant EU legislation.

Dato

12.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

PwC Danmark
Webinar
The Omnibus Proposal

What Does It Entail and What Are the Implications?

Dato

13.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Webinar
Webinar: Sådan arbejder du aktivt med din Code of Conduct

Fra papir til praksis. Vi lancerer vores nye Code of Conduct (CoC) og tilhørende vejledning, der hjælper virksomheder med at sikre, at CoC bliver et aktivt redskab til at fremme bæredygtighed og ansvarlig forretningspraksis i deres værdikæder.

Dato

13.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online Zoom

CABI
Webinar
Praksis hos Den Jyske Kontrolcentral – sådan leder vi neurodivergente medarbejdere

Det anslås, at 15-20 % af alle medarbejdere er neurodivergente. Som leder skal du derfor kunne håndtere medarbejdere med forskellige behov. Hos Den Jyske Kontrolcentral har man gode erfaringer med at skabe de helt rigtige rammer for, at neurodivergente medarbejdere kan udfolde deres evner. På dette webinar kan du høre, hvordan de gør.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online