Folkekirkens Nødhjælp og Arla Food Ingredients går sammen om at gentænke nødhjælp

Hvis vi skal bekæmpe fødevaremanglen i Afrika, kræver det innovative løsninger igennem partnerskaber. Det er budskabet fra Folkekirkens Nødhjælp og Arla Foods Ingredients, der nu går sammen om at skabe markedsbaserede løsninger på fødevaremanglen.

Vi udvikler nødhjælpsrationer baseret på blandt andet quinoa eller insektmel. Det skal være et lokalt og bæredygtigt alternativ.

NGO’en og virksomheden tager initiativ til at samle virksomheder og organisationer i et samarbejde, der skal udvikle ideer til en mere bæredygtig og lokal fødevareproduktion i Etiopien, Uganda og Kenya. Formålet er at udvikle ernæringsrige fødevarer til verdens fattigste - også den lokalbefolkning, der lever i og omkring flygtningelejrene.

”Den mad, som udleveres i flygtningelejre, har groft sagt ikke ændret sig siden Anden Verdenskrig, og derfor er det på tide at sætte spørgsmålstegn ved gamle ideer. Hvede er hovedingrediensen i nødhjælpsrationer som grødblandinger og kiks, men hveden kan med fordel erstattes af proteinrige råvarer, der er tilgængelige i de katastroferamte lande”, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.


Lokale jobs kan ændre synet på flygtninge
Folkekirkens Nødhjælp og Arla Food Ingredients har derfor samlet lokale og internationale virksomheder, organisationer og eksperter for at udvikle ernæringsrige produkter, der indeholder f.eks. quinoa, lokal mælk eller insektmel. Alt sammen ressourcer, der kan produceres af bønder i fattige landdistrikter.


”I mange lande ses flygtninge som en økonomisk byrde, men ved at udvikle fødevareproduktionen, skabe vækst og nye jobmuligheder kan den opfattelse ændres. Uganda, Etiopien og Kenya huser tilsammen flere end 2 millioner flygtninge. Vi vil sikre, at

 de enorme mængder fødevarer, der skal produceres til så mange flygtninge, i højere grad bliver produceret lokalt og klimavenligt. På den måde giver vi en saltvandsindsprøjtning til den lokale økonomi, og det vil skabe jobs og nye muligheder, imens vi hjælper mennesker i nød”, siger Birgitte Qvist-Sørensen.
 

Resultaterne er ikke givet på forhånd
Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen opnås resultaterne ved at fremme samarbejde og vidensdeling imellem erhvervslivet, civilsamfundet og offentlige institutioner. Rammen for projektet er at samarbejde om innovative tilgange til akutte problemer, og derfor er resultatet ikke givet.

”Vi kender ikke alle svarene på forhånd, men vi ved med sikkerhed, at vi bliver nødt til at samarbejde på tværs af sektorer for at opnå løsninger, der holder.”
 

Initiativet er blevet udvalgt blandt mere end 450 ansøgere til støtte fra P4G – Partnering for Green Growth and Global Goals.


P4G er et samarbejde mellem World Economic Forum og en række lande herunder Danmark, Sydkorea og Etiopien.


Birgitte Qvist-Sørensen kvitterer for støtten: ”Vi er enormt stolte af at være udvalgt som partner i P4G initiativet. Verdensmålene og klimaforandringerne kræver fælles handling og kan kun løses, hvis vi tænker nyt, tager risici og samarbejder med nye partnere om bæredygtige forretningsmodeller".

12.03.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Millioner i mønter: Salling Group håndterede danskernes donationer til mennesker i nød

22.11.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Folkekirkens Nødhjælp tændte 10.000 lys for fred i verden

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda

02.06.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

31.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats

13.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter

06.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp