Forbrugerrådet Tænk opstiller seks kriterier, som klimamærkning af fødevarer skal opfylde

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at det haster med at få udarbejdet et klimamærke, som forbrugerne kan navigere efter i indkøbssituationen. Derfor har organisationen udarbejdet seks kriterier for mærkeningen, så forbrugere bedst muligt kan shoppe klimavenligt.

"Vi mener, at undersøgelsen understreger, at det haster med at få udarbejdet et klimamærke, som kan hjælpe forbrugerne med at navigere i indkøbssituationen," lyder det ifølge Forbrugerrådet Tænk..

27.06.2023

CSR.dk

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viste for nyligt, at danske forbrugere har vanskeligt ved at gennemskue, hvilken mad de skal vælge i supermarkedet for at mindske deres klimaaftryk.

Tre ud af fire adspurgte svarede, at de havde svært ved at gennemskue, hvilket klimaaftryk fødevarerne har. Og kun to ud af 1.144 adspurgte forbrugere kunne placere otte almindelige madvarer i den rigtige rækkefølge efter, hvor klimabelastende de var.

Læs også: Debat om klimamærke splitter arbejdsgruppe i to

Ifølge organisationen efterspørger forbrugerne derfor mere information i indkøbssituationen om fødevarers klimaaftryk.

"Vi mener, at undersøgelsen understreger, at det haster med at få udarbejdet et klimamærke, som kan hjælpe forbrugerne med at navigere i indkøbssituationen og dermed bidrage til den grønne omstilling. Derfor bør de danske myndigheder indføre en klimamærkning af fødevarer, som kan hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimavenlige valg på et ensartet og oplyst grundlag," lyder det fra Forbrugerrådet Tænk på deres hjemmeside.

Selv har organisationen en række foreslag til, hvordan man kan sikre, at et sådan klimamærke lever op til uafhængighed, troværdighed og forbrugervenlig kommunikation.

Læs også: Forbrugere overdriver bæredygtige valg: ”Praktik står i vejen for gode intentioner”

Det har udmundet sig i seks kriterier, blandt andet at myndighederne skal drive udvikling, implementering og kontrol, at det skal være muligt at sammenligne fødevarer på tværs af kategorier, at både de gode og de dårlige klimavalg skal mærkes, og at mærkningen ideelt set skal være obligatorisk.

Derudover foreslår forbrugerorganisationen, at kommunikere klimaaftrykket med en skala i farvekoder i mindst fem trin, som forbrugerne kan forstå, og at mærkningen baseres på uafhængig klimadata udregnet på produkttypeniveau.

- HCL

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00