Forbrugertrend: Fairtrade hitter på verdensplan

Ny årsrapport fra Fairtrade International viser et markant højere salg af Fairtrade-mærkede varer på verdensplan sidste år. Det er især tre kategorier, der tegner stigningen, og som forbedrer forholdene for i alt 1,6 mio. bønder og arbejdere i 75 lande.

Verden over er der bippet et signifikant højere antal Fairtrade-mærkede varer ind i supermarkederne i 2015. Salget har genereret 1 mia. kroner i bonus, som bønder og arbejdere har tjent oven i deres mindstepris og minimumsløn. Bonussen har bønderne og arbejderne selv kunne investere i bedre produktion eller projekter som sundhedsklinikker og uddannelser i lokalområderne. Det bidrager til Fairtrades mål om at give nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere en mere fair handel.

”Det er fantastisk, at forbrugere verden over har været med til at forandre verden med deres indkøbskurv, og at bønderne og arbejderne sidste år har tjent en rekordstor bonus. Det er et resultat, som rigtig mange danskere har bidraget til,” siger Jonas Giersing, direktør, Fairtrade i Denmark. I Danmark steg Fairtrade-salget med 9 procent i 2015.

Ikke kun en sukkersød historie
Men året 2015 bød ikke på gode nyheder for alle i Fairtrade-systemet. Sukkerbønderne er hårdt ramt på grund af de seneste europæiske ændringer i sukker-politikken.

”EU’s ændrede sukkerpolitik har medført en lav sukkerpris i EU. Det har gjort det svært for Fairtrade-sukker at vinde plads på supermarkedshylderne. Mange bønder har været nødt til at sælge Fairtrade-certificeret sukker på konventionelle vilkår frem for på Fairtrade-vilkår,” siger Jonas Giersing.

Fairtrade er mere end salg
Fairtrade er drevet af forbrugernes indkøb. Og bønderne og arbejderne har brug for et større Fairtrade-salg, hvis de skal kæmpe sig ud af fattigdom. Men der skal en fair handel og mere til;

”Mange af bønderne og arbejderne har været undertrykte og marginaliserede i flere generationer – så Fairtrade bygger på mere end salg i kampen mod ulighed og udnyttelse af nogle af verdens fattigste mennesker”, siger Jonas Giersing.

Derfor viser årsrapporten også, hvordan Fairtrade søger at imødekomme bønderne og arbejdernes behov. Fairtrade har opprioriteret omlægningen til klimavenlige løsninger i produktionen. Der er kommet nye tiltag i bomulds- og tekstilindustrien. Og et nyt program, der skal beskytte og styrke børn og unge, er iværksat i 11 nye lande.

I 2015 steg Fairtrade-salget på verdensplan

  • 18 procent for kaffe
  • 27 procent for kakao
  • 12 procent for bananer

I 2015 steg Faitrade-salget i Danmark

  • 9 procent sammenlagt
  • 29 procent for bananer
  • 9 procent for kaffe

Se hele årsrapporten her www.annualreport.fairtrade.net  

Om Fairtrade
Fairtrade er en international mærkningsordning, der arbejder for, at bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste lande får en mere fair indtægt og bedre arbejdsvilkår. Derudover arbejder Fairtrade for, at man tager hensyn til miljøet.

Kernen i Fairtrade er at sikre bønderne en minimumspris for deres råvarer, og sørge for at de tjener en Fairtrade-bonus. Samtidig skal bønderne overholde en række etiske og miljømæssige standarder for produktionen.

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø