Fortsat fremgang i bæredygtigsheds-tal
Frank Fiskers, administrerende direktør for Scandic og koncernchef, kommenterer resultatet for 2008:...
Frank Fiskers, administrerende direktør for Scandic og koncernchef, kommenterer resultatet for 2008:
- Jeg er rigtig glad for at kunne fremvise en betryggende salgsfremgang for 2008 (se faktaboks). Det er altid hårdt at sammenligne resultaterne for de forskellige år, når man kommer fra rekordhøje niveauer, og 2007 var virkelig et rekordår for Scandic. På trods heraf er det dog lykkedes os at fortsætte den positive tendens fra 2007 i det første halvår af 2008, mens efteråret naturligt nok blev lidt svagere. Også indtægten pr. tilgængeligt værelse, det vil sige det sammenlagte nøgletal for belægning og værelsespris, nåede det højeste niveau i første halvår for siden at falde noget i løbet af efteråret.
- Scandic har vundet markedsandele på de fleste markeder i løbet af 2008, hvilket viser, hvor vigtigt det er at have et stærkt varemærke i disse tider. Når økonomien er usikker, har kunderne en tendens til at vælge de velkendte alternativer, hvor de ved, hvad de får og det nyder Scandic godt af. Vi kan også se, at det er en fordel at fokusere så tydeligt på mellemklassesegmentet, som vi gør, da det i et vist omfang dæmper følsomheden i forhold til konjunkturudsving. I gode tider er der mange af lavprishotellernes kunder, som "køber opad" og vælger Scandic, og i dårlige tider er der mange af luksushotellernes kunder, som køber "nedad" og ligeledes vælger os.
- Hvad angår driftsresultatet, så har vi holdt EBITDA-marginalen på samme niveau som året forinden, både set i forhold til helåret og i forhold til efteråret, og vi har generelt et godt finansielt fundament og en god likviditet. Det er rigtig dejligt at kunne fremvise et så positivt resultat i disse tider. Vi har arbejdet hårdt på tidligt at skabe en mere fleksibel omkostningsstruktur, så vi kunne agere hurtigere og tilpasse os til den aktuelle situation. Det viser sig nu, at det var den rette vej at gå.
To nye hoteller i Polen
- Scandic fortsatte i 2008 med at udvide porteføljen af hoteller med sammenlagt seks nyåbnede hoteller og otte påbegyndte projekter. I efteråret åbnede vi to hoteller i Polen og skrev kontrakt på et hotel i Hamburg, hvilket føltes ekstra godt, eftersom vi i vores fortsatte ekspansion har valgt at fokusere på netop Nord- og Østeuropa. Vi har også fortsat med at investere i at forbedre vores nuværende hoteller. I de sidste to år har vi renoveret næsten 5.000 hotelværelser, hvilket svarer til seks værelser om dagen eller et værelse hver tredje time!
- Jeg har fået mange spørgsmål om, hvorvidt finanskrisen har fået os til at overveje at sænke ambitionsniveauet med hensyn til vores ekspansion, og svaret er, at vores ekspansionsplaner ligger fast. Den aktuelle konjunktursituation gør, at ejendomsselskaberne bliver lidt forsigtigere, og at de vil føle sig ekstra trygge ved styrken på den samarbejdspartner, de vælger. Derfor tager det lidt længere tid end normalt at få en aftale i stand, men på længere sigt er det faktisk gavnligt for Scandic, da vi kan fremvise en god "track record" gennem flere konjunkturcyklusser.
Fortsætter fokus på bæredygtighed
- Hvad angår vores arbejde med bæredygtighed, så har Scandic i mange år arbejdet systematisk med at reducere vores belastning af miljøet. Også i år kan vi fremvise lavere værdier for samtlige vigtige nøgletal. Nu begynder flere og flere hotelkæder at få øjnene op for, hvor vigtigt miljøarbejdet er, og selv om vi hilser alle initiativer på området velkommen, så ville jeg ønske at flere ville turde følge i vores fodspor og fremvise alle deres nøgletal. Det ville give mere viden om dette vigtige spørgsmål og gøre det lettere for kunderne at træffe bevidste valg.
- Det er svært at komme med nøjagtige prognoser om den fremtidige udvikling, og der er stor usikkerhed om, hvordan markedet vil udvikle sig i 2009. Det, vi har set frem til nu, er, at det første kvartal ser ud til at blive hårdt, hvilket også svarer ganske godt til vores forventninger. Scandic vil søsætte en række forskellige salgs- og markedsføringsaktiviteter i løbet af året, og vi er overbeviste om, at disse aktiviteter vil øge vores markedsandele. De foranstaltninger for at øge vores omkostningseffektivitet, som vi har truffet indtil nu, har fungeret godt, og det vil helt sikkert bidrage til, at vi også fremover vil have en god rentabilitet.