Fotoudstilling om international kvindepower i Industriens Hus
Fotoudstillingen Women Empower Business åbnede tirsdag i Industriens Hus. Udstillingen viser, hvordan danske virksomheder arbejder for kvinders rettigheder og sundhed i en række udviklingslande.
Henrik Schramm Rasmussen fra DI og Anna Hagemann Rise fra virksomheden Froosh i snak under ferniseringen af udstillingen Women Empower Business i Industriens Hus.
Adskillige kvadratmeter med farvestrålende billeder af kraftfulde kvinder fra en række udviklingslande kan de næste uger opleves i Industriens Hus.
Fotoudstillingen Women Empower Business åbnede tirsdag, hvor omkring 25 mennesker var indbudt til ferniseringen af udstillingen, der viser, hvordan otte danske virksomheder arbejder med at fremme kvinders rettigheder og sundhed. Blandt andet ved at tilbyde selvforsvarskurser, gøre arbejdsdagen mere familievenlig og handle direkte med kvinder uden om mellemhandlere.
- Virksomhederne er med til at hjælpe med ligestilling rundt om i verden, og udstillingen viser, at det ikke kun handler om at gøre noget for kvinderne, men at det også er en god forretning for virksomhederne. Det her en en win-win-situation, sagde Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent i Dansk Industri (DI), der sammen med fotograf Stine Heilmann har rejst rundt til de otte virksomheder i Asien og Afrika.
Læs også: Udenrigsminister: Erhvervslivet skal arbejde for ligestilling i verden
Udstillingen er DI’s biddrag til den store internationale konference Women Deliver, der i maj satte fokus på kvinder og pigers rettigheder og sundhed i Bella Center. Blandt andre H.K.H. kronprinsesse Mary, udenrigsminister Kristian Jensen (V) og DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad, var med til at åbne udstillingen.
På konferencen satte Women Deliver blandt andet fokus på, at der et enormt økonomisk potentiale ved at give kvinder i udviklingslande større ligestilling på arbejdsmarkedet.
En rapport fra McKinsey viste sidste år, at øget ligestilling på globalt plan vil øge verdens bruttonationalprodukt (BNP) med 11 procent frem mod 2025. Og ifølge en rapport fra Verdensbanken vil op til 150 millioner mennesker blive løftet over sultegrænsen, hvis kvinder og mænd får samme vilkår inden for landbruget.
Læs også: Kronprinsesse Mary roser danske virksomheder
Budskab kommer ud til alle
Siden konferencen har fotoudstillingen af ”powerkvinderne” begivet sig på tur ud i landet, hvor det første stop var Musikhuset i Esbjerg – og nu altså Industriens Hus.
Blandt de indbudte til ferniseringen tirsdag var Anna Hagemann Rise, communication & public affairs manager hos Froosh, der i Malawi er med til at bekæmpe sult og dårlige kostvaner.
- Det betyder rigtig meget, at udstillingen kommer rundt i Danmark til alle de mennesker, som ikke var med i Bella Center. Det er jo et fantastisk budskab om, at virksomheder ved at handle med ulande kan gøre en forskel. Og jo mere vi kan udbrede det, jo bedre, sagde Anna Hagemann Rise.
Women Empower Business er åben fra 7. til 17. juni, og der er gratis adgang for alle.