Fremtidens vindere kan kommunikere
Når det kommer til prioriteterne på fremtidens arbejdsmarked står arbejdsgivere, der formår at kommunikere et tydeligt billede af sig selv som arbejdsplads, stærkere i kampen om at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Det er konklusionen på Universums nye karriereundersøgelse blandt danske akademikere i arbejdslivet.
Fremtidens medarbejdere ønsker indsigt i deres fremtidige arbejdsgiver. I en tid præget af turbulens på det finansielle marked, spiller kendskab til virksomheden og deres værdier en afgørende rolle, når en potentiel fremtidig arbejdsgiver vurderes. Dette viser konklusionerne fra globale analysefirmaet Universums årlige undersøgelse blandt erfarne akademiker, hvor 4.300 personer har tilkendegivet deres præferencer og syn på arbejde, karriere og fremtid.
I vurdereingen af de mest attraktive arbejdsgivere danske arbejdsgivere indtager Novo Nordisk igen i år pladsen som nummer et blandt kandidater inden for kategorierne økonomi, teknologi og humaniora, mens IT-målgruppen vurderer Google som den mest attraktive.
Langsigtet tænkning
Årets ranking viser, at arbejdsgivere med tydelige værdier, er de mest populære. Vi er tilbage til, at det igen handler om at tænke langsigtet og kommunikere et tydeligt og især ærligt billede for at blive opfattet som en attraktiv arbejdsgiver siger Tommie Cau, Country Manager for Universum i Danmark.
I et marked præget af en del turbulens er dette særligt vigtigt. Det er back to basics og undersøge, hvordan man opfattes som arbejdsgiver blandt relevante målgrupper, og hvor og hvordan man differentiere sig fra sine konkurrenter. I et marked præget af nye udfordringer er det vigtigt ikke at tabe fokus i arbejdet med ens employer brand. Særligt i de brancher som for øjeblikket møder stor turbulens som fx finanssektoren. Erfaringen viser, at arbejdsgivere, der ikke arbejder langsigtet og vedvarende kommunikerer med sine fremtidige medarbejdere, får langt sværere ved at generobre sin position. Det gælder om at opretholde kommunikationen med sine målgrupper siger Tommie Cau.
Det er de større danske virksomheder, der er de mest foretrukne blandt de erhvervsaktive økonomer og ingeniører, medens IT folkene har en større miks mellem danske og internationale firmaer i deres valg. Dette skyldes sikkert, at de internationale IT tunge firmaer i højere grad end danske virksomheder opfattes som førende inden for deres felt, mener Tommie Cau.
Vestas og Lego vinder terræn blandt økonomer
Det er hård konkurrence i toppen, når økonomerne bedømmer arbejdsgiverne. Men Novo Nordisk forsvarer sin førsteposition gennem de sidste år med et markant forspring til Lego, nummer to på listen, mens Vestas indtager tredjepladsen.
- Det er ikke noget tvivl om, at både Lego og Vestas har gjort en fantastisk rejse i de seneste år, og begge har nu placeret sig helt i toppen. For bare 3 år siden var fx Vestas placeret som nummer 19 blandt økonomer. Det er et godt eksempel på, hvordan et strategisk fokus på employer branding betaler sig. siger Tommie Cau og mener, at Legos og Vestas udfordring nu bliver at fastholde deres stærke positioner. En af årets højdespringere er DONG Energy, der nu er rykket op på en 7. plads. Ingeniører vælger Novo Nordisk, Vestas og Cowi