Frugten af CSR-arbejdet udebliver
En stigende del af verdens topledere har svært ved at koble fokus på bæredygtighed med bedre bundlinje. Det viser en omfattende undersøgelse, som Accenture og UN Global Compact, står bag.
Over 90 procent af verdens topledere mener, at fokus på bæredygtighed er vigtigt for virksomhedens fremtidige succes, men en stigende del af dem har svært ved at se, hvordan deres nuværende arbejde med bæredygtighed giver værdi for forretningen.
Det paradoks illustrerer The UN Global Compact-Accenture CEO Study on Sustainability 2013.
Undersøgelsen er en global meningsmåling, der foretages hvert tredje år med svar fra over 1000 virksomhedsledere. Den konkluderer, at manglende evne til at koble bæredygtighed med forretningsværdi er den hurtigst voksende hindring for at skubbe sin virksomhed i en mere bæredygtig retning.
I 2007 svarede 18 procent af toplederne, at det var en hindring, i 2010 steg det tal til 30 procent, og i årets undersøgelse er det hele 37 procent af respondenterne, der har svært ved at se et link mellem fokus på bæredygtighed og bundlinjen.
Eksterne faktorer får skylden
Ifølge Kristoffer Hvidsteen, der er Sustainability Lead hos Accenture, er det paradoksalt, at virksomhederne på den ene side anerkender vigtigheden af bæredygtighed, men på den anden side i meget lille grad er i stand til at lægge en bæredygtighedsstrategi, der giver værdi i økonomisk forstand. Han forklarer, at virksomhederne ofte giver eksterne faktorer skylden for de manglende bundlinjeresultater, når det gælder bæredygtighedsarbejdet.
Læs også: Smartere forbrug og bedre bundlinje
Specielt i Norden siger mange ledere, at politikerne er nødt til at lave nogle internationale aftaler, så virksomhederne får lige vilkår på bæredygtighedsområdet. De Nordiske virksomheder mener ikke, de har råd til at være the good guys, når vilkårene er ulig i den globale konkurrence, siger Kristoffer Hvidsteen.
Nøglefakta fra undersøgelsen
- 93 procent af respondenterne ser fokus på bæredygtighed som vigtigt for virksomhedens fremtidige succes.
- 40 procent siger, at økonomiske forhold har gjort det vanskeligt at rodfæste bæredygtighed i deres kernevirksomhed.
- Den manglende evne til at koble bæredygtighed og forretningsværdi er den hurtigst voksende hindring. I 2007 sagde 18 procent, at det forhindrede dem i at gøre noget, og det tal steg til 30 procent i 2010. I år henviser 37 procent af de adspurgte topchefer til denne udfordring.
- Kun 15 procent af lederne i undersøgelsen mener, at virksomheden har gjort fremskridt de seneste tre år ved at gøre bæredygtighed til en nødvendig faktor for forbrugerne.
Han forklarer også, at mange virksomheder mener, at medier og investorer spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe nogle rammevilkår, der gør det attraktivt at satse på bæredygtighed. Ifølge undersøgelsen ser virksomhederne dog forbrugerne som den allervigtigste eksterne faktor i forhold at gøre bæredygtighed til en attraktiv businesscase.
Virksomhederne har meget høje forventninger til, at forbrugerne skal efterspørge bæredygtighed og sende signaler om, hvad virksomhederne skal gøre på området ved at købe bæredygtigt ind, forklarer Kristoffer Hvidsteen.
Novo og Unilever er rollemodeller
Undersøgelsen har dog også identificeret virksomheder, der har formået at få bæredygtighed ind i forretningen og samtidig performe finansielt. Han kalder virksomhederne transformationsledere og nævner Novo Nordisk og Unilever, som virksomheder, der formår at sætte værdi på CSR-arbejdet.
Læs også: CSR er midlet til at nå målet
Ifølge Kristoffer Hvidsteen er Novo Nordisks Blueprint for change program et mønstereksempel på et CSR-projekt, der har rod i kerneforretningen. Et af projekterne under programmet går ud på at udbrede kendskabet til diabetes i Indonesien, hvor man har en meget lille viden om sygdommen. Det sker ved at Novo Nordisk uddanner patienter, læger og sygeplejersker i landet, så de bliver i stand til at diagnosticere sygdommen og give den rigtige hjælp.
Novo Nordisk skaber med projektet et sundere samfund og hjælper folk med skjult diabetes, og samtidig giver det forretningsmæssig mening, fordi projektet skaber et nyt marked for deres produkter, understreger Kristoffer Hvidsteen.
Ud over spørgeskema-svar fra over 1000 CEOs er Global Compact-Accenture undersøgelsen suppleret med dybdegående interviews med 100 CEOs blandt andet danske Niels Smedegaard fra Mærsk og Jørgen Buhl Rasmussen fra Tuborg.