Fagforening og venstrefløj vil have regeringen til at fokusere på psykisk arbejdsmiljø

En ny rapport viser, at der er stor sammenhæng mellem arbejdspres og stress. FTF-formand opfordrer derfor regeringen til at øge indsatsen i kampen mod stress.

17.000 danske løndmodtagere er sygemeldt med stress hver eneste dag, viser en ny undersøgelse. Arkivfoto. .

31.05.2018

CSR.dk

3,8 mio. sygefraværsdage om året skyldes stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø, skriver finans.dk.  

Det viser en ny undersøgelse, som konsulentfirmaet Cowi har udarbejdet for hovedorganisationen FTF, hvor 9.641 medlemmer har svaret.

Undersøgelsen kortlægger det psykiske arbejdsmiljø blandt ca. 450.000 offentligt og privat ansatte.

Og resultatet taler for sig selv, mener formanden for FTF. 

Læs også: Regeringen vil sætte ind mod stress på arbejdspladsen 

”Det er meget, og det er voldsomt. Tænk på hvor meget 3,8 mio. arbejdsdage ville kunne bidrage med i en tid, hvor alle taler om, at der er mangel på arbejdskraft,” siger Bente Sorgenfrey til finans.dk.

Psykisk arbejdsmiljø skyld i 20 pct. fravær
Undersøgelsen viser, at danske lønmodtagere i gennemsnit har haft 6,9 sygefraværsdage inden for det seneste år. Her har 20 pct. (1,4 dage) ifølge de adspurgte været på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Hvis man ganger det tal op, bliver det til 3,8 mio. sygefraværsdage, eller at 17.000 danskere hver dag er sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø, skriver finans.dk

22 pct. af de offentligt ansatte er ofte eller altid stressede, og i ni ud af 10 tilfælde skyldes det arbejdsforholdene. Generelt for lønmodtagere føler 16 pct. sig stressede. 

Resultatet skal ifølge seniorforsker på Det nationale forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), Jesper Kristensen, ses i lyset af, at 15 pct. af danskerne ifølge NFA ”ofte” eller ”hele tiden” har følt sig stressede inden for de seneste 14 dage.

Højt tempo, arbejdsmængde og krav
De offentligt ansatte stresses for det meste af en stor arbejdsmængde, et højt arbejdstempo, høje følelsesmæssige krav i arbejdet og konflikter mellem arbejde og privatliv, konkluderer rapporten.

”Når medarbejderne ikke kan levere den nødvendige kvalitet, er det ikke kun et problem for de borgere, som modtager ydelser og service. Det er i høj grad også en belastning for medarbejderne selv, som i for stort omfang må gå hjem med følelse af ikke at slå til”, skriver Bente Sorgenfrey i rapportens indledning.

Men problemerne med dårligt psykisk arbejdsmiljø kan dog forebygges, mener hun.

Løsning på problemet 
Ifølge Bente Sorgenfrey er det på tide, at politikerne udarbejder en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø med klare regler til arbejdsgiverne.

Desuden foreslår FTF, at det bliver obligatorisk for ledere med personaleansvar at få uddannelse omkring arbejdsmiljø. Og til sidst kan et mere systematisk tilsyn med psykisk arbejdsmiljø forbedre problemet, påpeger organisationen. 

Ny arbejdsmiljøindsats
Bente Sorgenfrey sidder i et ekspertudvalg, som regeringen har nedsat. Efter sommerferien skal udvalget komme med anbefalinger til en gentænkning af hele arbejdsmiljøindsatsen i Danmark.

Det skyldes blandt andet, at udviklingen i ansattes psykiske arbejdsmiljø går den forkerte retning i forhold til de politiske målsætninger, skriver fianans.dk.

Ligesom FTF-formanden mener Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juul, at hvis regeringen støbe en ordentlig arbejdsmiljøindsats sammen, ville det forbedre sygefraværet.

Læs også: Her er vinderne af Årets Arbejdsmiljø 2018 

”Regeringen vil gerne øge arbejdsudbuddet ved at piske de ledige, men hvis man virkelig vil nedbringe sygefraværet og dermed øge arbejdsudbuddet, skal man gøre langt mere for at sikre et godt arbejdsmiljø,” pointerer han til avisen.dk.

Politikeren henviser til beskæftigelsesministeren Troels Lund Poulsens nye udspil om at skaffe mere arbejdskraft ved at stille krav til ledige og kontanthjælpsmodtagere. 

Christian Juhl har sammen med arbejdsmiljøordfører i SF, Karsten Hønge, kaldt beskæftigelsesministeren i samråd i Folketingets beskæftigelsesudvalg om forebyggelse af stress.

”Vi vil gerne konfrontere beskæftigelsesministeren med FTF’s forslag, ligesom vi vil erindre ham om, at ministeriets egen undersøgelse af, hvor langt regeringen og forligskredsen er kommet med det psykiske arbejdsmiljø. Tiden er inde til handling,” fastslår Christian Juhl til avisen.dk.

-JJK

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Når handel skaber forandring

19.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solvogne skal hjælpe ukrainske familier med bæredygtig energi og vand

11.12.2024CSR.dk

Store danske virksomheder hænger lidt i menneskerettighedsbremsen

25.11.2024CSR.dk

Virksomheder er gode til måltal for kvinder i ledelse

20.11.2024Red Barnet

Sponseret

Børns rettigheder er med til at skabe en lysere og mere bæredygtig fremtid.

15.11.2024CSR.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

13.11.2024CSR.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

07.11.2024CSR.dk

Ligestilling af værnepligtige kræver kulturændring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams