28.06.2022  |  Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet

Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.

Ifølge World Economic Forum udgør tab af biodiversitet en af de største globale økonomiske risici over de næste ti år. Danske virksomheder påvirker biodiversiteten på flere områder, både via deres globale værdikæde og i en lokal dansk kontekst.

”Vores research viser, at de danske virksomheder – på tværs af brancher - sætter et stort naturmæssigt fodaftryk både herhjemme og i udlandet. Det betyder også, at de danske virksomheder står i en sårbar situation, når naturen forsvinder. Tabet af natur globalt vil medføre stigende råvarepriser, vandmangel og et behov for at skifte til nye produktionsmetoder. Hvis vi ikke får vendt udviklingen, vil naturtabet derfor blive både dyrt og besværligt for mange virksomheder – og befolkningen som helhed,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, i forbindelse med udgivelsen af en ny rapport om virksomheder og biodiversitet.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Det skal du vide om biodiversitet

Hovedbudskaber fra "Danish business & the biodiversity crisis"
Rapporten bygger på WWF og Bain & Companys (Bain) samtaler med 44 af de største danske virksomheder og en solid omgang desk research, og konstaterer overordnet at: 

  • Hvis vi ikke gør noget for at stoppe naturødelæggelsen inden 2030, kan det risikere at koste op til halvdelen af den globale BNP.
  • Danske virksomheder påvirker biodiversiteten på flere områder. Det sker primært via deres globale værdikæde, men også i en lokal dansk kontekst.
  • Cirka 70 procent af de danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har sat konkrete mål til at adresse krisen.
  • Der er nye metoder og værktøjer på vej, der kan hjælpe virksomheder til at takle biodiversitetskrisen, men allerede nu findes der en række værktøjer, som de danske virksomheder med fordel kan bruge til at sætte gang i en mere naturpositiv udvikling.

Ganske få har en plan
En central konklusion i rapporten er, at kun en ud af ti af de danske virksomheder har en strategi for biodiversitet.

”Det er de færreste danske virksomheder, der har reageret systematisk på den trussel, som naturkrisen udgør, og endnu færre er opmærksomme på de interessante forretningsmuligheder, der er forbundet med den omstilling der nødvendigvis skal ske. At blot 10 procent af vores større virksomheder har en strategi for biodiversitet, udgør en betydelig risiko for virksomhederne – men også for det danske samfund og faktisk kloden som helhed. Vi har alle en moralsk forpligtelse, og ligeledes en forretningsmæssig mulighed,”siger Torsten Hvidt, Senior Partner i Bain & Company.

Til Børsen Bæredygtig går han et skridt videre, når han siger, at det er utroligt få virksomheder, der faktisk gør noget.

“Ingen nævnt, ingen glemt, men der er folk, der nævner ekstremt overfladiske aktiviteter såsom at have sået nogle blomster mellem nogle bygninger. Det er jo ikke et reelt bidrag til biodiversiteten,” siger Torsten Hvidt i avisen.

Virksomheder vil have mere viden
Forklaringen er bl.a., at de danske virksomheder ikke føler, at de har et stort nok kendskab til naturkrisen og de initiativer, der kan bidrage til at vende udviklingen. Det er også erfaringen hos Dansk Industri, hvor man ikke i tvivl om, at de danske virksomheder har en stor opgave foran sig i forhold til naturkrisen.

”Vi skal gøre, hvad vi kan for at vende udviklingen, så vi undgår, at planter, dyr og naturværdier går tabt. For virksomhederne kan det være vanskeligt at få det fulde billede af, hvordan et produkt påvirker natur og biodiversitet – særligt hvis der fx er brugt råvarer fra lande, hvor data er sparsomme. Men danske virksomheder er i fuld gang med at skabe cirkulære forretningsmodeller og sætte målsætninger for klimaet. Mange af de initiativer er også med til at reducere aftrykket på naturen,” siger Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i Dansk Industri.

Ser man på rapportens anbefalinger og ideer, er det dog tydeligt, at biodiversitetskrisen på ingen måde vil blive løst af indsatser for cirkulær økonomi og reduktion af CO2. Der skal andet og mere til.  

Torsten Hvidt udtrykker overfor Børsen Bæredygtg også en hvis skepsis overfor virksomhedernes rådvildhed og peger på, at der er mange steder at orientere sig allerede. Det kan f.eks. være i de udkast til traktater, lovgivning og rammeværktøjer, som er offentligt tilgængelige. F.eks. er biodiversitetspendanten til TCFD på klimaområdet langt i udviklingen. 

Forslag til indsatser
Den nye rapport indeholder også langt mere end konstateringen af, at virksomhederne ikke rigtig er kommet i gang endnu. Der er f.eks. et helt kapitel dedikeret til "Getting started", som det hedder i den fulde rapport, som er udgivet på engelsk. 

Essensen er, at man skal have overblik og forstå sin virksomheds eksponering i forhold til biodiversitet, så man er klar, når de internationale rammeværktøjer og lovgivning bliver færdiggjort over de kommende år, og så man kan høste de lavesthængende frugter allerede nu. 

Som en hjælp til det arbejde giver rapporten et overblik over eksisterende rammeværktøjer og lovgivningsinitiativer og et ensides sektoroverblik med fokus på både negativ impact, muligheder for at gøre en positiv forskel og ideer til at komme i gang. 

Forberedt giver muligheder
Meget tyder på, at biodiversitetskrisen kan vise sig at overstige de udfordringer og omkostninger, som vi i dag står over for i forbindelse med klimakrisen. Ifølge rapporten er det dog muligt for de danske virksomheder at bidrage til at vende udviklingen. Det er ikke kun godt for naturen, men kan også skabe ekstra værdi på bundlinjen.

Ifølge World Economic Forum har natur-positive virksomheder en forretningsmæssig fordel. De vurderer, at en global overgang til en mere natur-positiv tilgang vil resultere i årlige forretningsmuligheder til en værdi af 10,1 billioner amerikanske dollars i 2030.

Læs også: Hvis jeg siger industriel skovdrift, tænker du så biodiversitet?

”Fra politisk hold er man i stigende grad opmærksom på de udfordringer, naturkrisen medfører, og derfor vil danske virksomheder stå ekstra stærkt, hvis de formår at takle udfordringerne og vise vejen, inden der vedtages reel lovgivning på området. Den gode nyhed er, at vi allerede har en lang række værktøjer og løsninger, som de danske virksomheder kan tage i brug. Jo hurtigere vi kommer i gang, jo bedre står vi rustet til fremtiden,” siger Bo Øksnebjerg og tilføjer:

”Og så er det heldigvis også en rigtig god forretning at tage ansvar og indføre løsninger, der er i pagt med naturen og ikke i kamp med naturen”.

Man kan læse et resume af rapporten på dansk her og hele rapporten på engelsk her.

23. august afholder WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company et webinar med udgangspunkt i rapportens resultater. Man kan tilmelde sig her.

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere