01.08.2016 | Samfund
Gavepolitik kan mindske bestikkelse og korruption
Indhold fra partner Hvad er dette?
En aktuel sag om bestikkelse i form af dyre luksusrejser og it-udstyr har sat gavepolitik i virksomhederne på dagsordenen. Simple regler og gennemsigtighed er vejen frem.
I perioden 2007-2015 har et antal personer med tilknytning til to større it-virksomheder angiveligt bestukket flere offentligt ansatte. Bestikkelsessagen kan blive en af de største sager om korruption i Danmark og involverer medarbejdere fra blandt andet Rigspolitiet, Udenrigsministeriet og Københavns Kommune. Medarbejderne skal angiveligt have modtaget bestikkelse i form af dyre luksusrejser og it-udstyr i forbindelse med opgaver i udbud.
- Hvis gaven er givet for at få modtageren til at handle i strid med sine pligter, vil det være strafbart, hvad enten det foregår i offentlig eller privat, ligesom det vil være en ulovlig handling for både giver og modtager af gaven, fortæller Christine Jøker Lohmann, der er chefkonsulent i Dansk Industri (DI).
Hun råder virksomheder til ikke at give gaver eller andre fordele til offentlig ansatte i forbindelse med deres arbejde. Faktisk kan man straffes for blot at have tilbudt bestikkelse, også selv om tilbuddet er blevet afslået.
- Det kan derfor være en god ide for virksomhederne at have en klar politik på området. De kan med fordel træne medarbejderne i reglerne, så de ikke ender i en situation, hvor der er tvivl om medarbejderens integritet, siger Christine Jøker Lohmann.
Hold reglerne simple
Hos danske FLSmidth, der leverer udstyr og services til cement- og mineindustrien, gør man en ekstra indsats for at gøre gavereglerne så forståelige som muligt ved netop at træne og undervise deres medarbejdere i dem. Men det er ikke det eneste middel, virksomheden tager i brug.
- Vi har en politik kaldet Code of Business Conduct, som også indeholder regler for bestikkelse og modtagelse af gaver. Dem har vi fået fortolket og lavet en håndbog ud af på ni forskellige sprog med eksempler på tænkte gråzoner, fortæller Jeppe Kromann Haarsted, der er Group Compliance Manager hos FLSmidth.
Hos virksomheden skal gaver gives og modtages åbent, og kontanter og vouchers er ikke tilladt. Medarbejderne må kun modtage gaver, hvis ikke der forventes gentjenester, og det, de giver eller modtager, må kun være symbolske gaver.
- Det er et område, hvor det er vigtigt, vi har nogle klare regler, da det er en situation rigtig mange af vores medarbejdere kan befinde sig i på et tidspunkt, siger Jeppe Kromann Haarsted.
Symbolske gaver er tilladt
En af de vigtigste regler hos FLSmidth er ifølge Jeppe Kromann Haarsted reglen om, at medarbejderne kun må modtage symbolske gaver og ikke noget af stor værdi. Derfor genovervejer virksomheden også løbende, hvorvidt de bør indføres en beløbsgrænse.
- Vi har ikke en beløbsgrænse i øjeblikket, fordi FLSmidth er en global virksomhed, der arbejder med mange forskellige markeder. Så skulle vi have forskellige grænser for hvert marked, da en fornuftig beløbsgrænse i Danmark er ikke det samme som i Indien, siger han.
Kulturelle forskelle gør også, at det ikke altid handler om beløbsstørrelsen, men i stedet hvilken type gave, det drejer sig om, og hvordan den gives.
- I mange andre virksomheder og institutioner vil en beløbsgrænse være en rigtig god løsning, men det kræver også et større administrativt arbejde at tage imod de mange spørgsmål, som en beløbsgrænse vil skabe, lyder det fra Jeppe Kromann Haarsted.
FLSmidth har i stedet lokale regler i forskellige lande og har lavet en liste over hvilken type gaver, der er tilladt at give og modtage.
DI anbefaler
Der er en række forholdsregler, som man forholdsvis let kan sætte sig ind i, for at få lavet en god gavepolitik.
- Klare politikker for at modtage og give gaver.
- Træning og kommunikation til medarbejdere i virksomhedens politikker.
- Kend og overhold reglerne for gaver til offentlig ansatte som kan findes her.
- Gaver bør gives i fuld offentlighed, og ikke sendes til en privat adresse.
- Ingen ekstravagante gaver. Det er ofte i orden at give og modtage mindre erkendtligheder og gaver med firmalogo på.
- Såfremt gaven er givet for at få modtageren til at foretage eller undlade at foretage en handling på en bestemt måde, der vil være i strid med modtagerens pligter over for virksomheden, så er det strafbart jf. straffeloven §299 stk. 2
- Modtageren af en gave skal være opmærksom på de gældende skattemæssige regler for modtagelse af gaver.
- Man bør altid orientere sig om nationale regler, når gaver gives eller modtages i udlandet.
Læs mere om DI’s anbefalinger til anti-korruption og dansk lovgivning
Klima, miljø og energi
160.000 agenter for grøn omstilling
Servicebranchen skruer op for den grønne omstilling og vil samtidig inspirere andre til at gøre det samme. Et aktuelt initiativ er rådgivningsforløbet Klimaklar Servicevirksomhed, som har fokus på CO2-reduktion og udarbejdelse af klimaregnskaber
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Countdown - 1 år tilbage til at få whistleblower ordningen på plads
Om præcist et år skal alle virksomheder med mere end 50 ansatte have en whistleblowerordning. Hvis din virksomhed ikke er klar endnu, er der her hjælp og gode råd fra Marie Gad, chef for global udvikling og bæredygtighed i DI.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Startskuddet er gået for projekt ”Klimaklar Servicevirksomhed”
Dansk Industris gratis medlemstilbud ”Klimaklar Servicevirksomhed” er skudt i gang. Over de kommende måneder vil ca. 40 servicevirksomheder gennemgå et rådgivningsforløb med workshops, individuel sparring og undervisning.
Indhold fra partner
Supply chain
Bæredygtighedsrapportering: Et paradigmeskifte, der stiller store krav til dansk erhvervsliv
I DI tager vi positivt imod de nye CSRD-rapporteringkrav og de fordele, det giver med EU-harmoniering på området. Men – for der er et men: Det EU lægger op til bliver enormt omfattende for virksomhederne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

TitiBo går foran: Seks børneinstitutioner får klimaregnskaber
TitiBo-gruppens børneinstitutioner har – med vejledning fra DI Service’ rådgivningsforløb Klimaklar Servicevirksomhed – udarbejdet klimaregnskaber, der giver overblik over CO2-udledningerne og åbner for tiltag, der kan reducere dem
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Virksomhederne vil gerne klimaomstille sig – men mangler viden og redskaber
For første gang viser en undersøgelse, hvor langt de danske produktionsvirksomheder er med den grønne omstilling. Virksomhederne vil gerne tage mere ansvar for at blive klimavenlige, men godt halvdelen af virksomhederne mangler lige nu både redskaber og viden for at omstille sig.
Indhold fra partner