Global Fashion Agenda lancerer ny CEO guide med særligt fokus på klimaindsats
Under World Economic Forums årsmøde i Davos afholdt danske Global Fashion Agenda i sidste uge et møde, hvor de fremlagde CEO Agenda 2019, der skal bane vej for en mere bæredygtig produktion i den globale mode- og tøjindustri.
På World Economic Forums årsmøde i sidste uge lancerede den danske non-profit organisation Global Fashion Agenda 2019-udgaven af deres CEO Agenda.
CEO Agenda er bygget op om otte emner, som viser vej mod en mere bæredygtig produktion og bedre vilkår for de ansatte i industrien. Den største nyhed i forhold til 2018-udgaven af samme dokument, er at industriens indsats for at modvirke klimaforandringer fremhæves som et selvstændigt punkt.
Læs også: To modebrands' veje til bæredygtighed
Det er nok en meget god idé, for mens man den seneste tid har arbejdet på at mane myten om modebranchen som den anden mest forurenende i verden i jorden, så viser nye tal fra FN, at tekstilproduktion udleder 1,2 milliarder tons CO2 om året - mere end alle internationale flyvninger og skibsfragt til sammen.
”Klimaforandringer er en hidtil uset trussel mod mennesker og natur. Vi har kun 11 år til at rette op på den katastrofale påvirkning, vi har haft på vores planet, ellers misser vi målet med Paris-aftalen om at holde den globale opvarmning under 1,5 grader celsius. Vi ved, at forandring ikke er nemt, men den overordnede fremgang går p.t. for langsomt, og vi har ikke råd til at miste endnu et år”, siger Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda , i en pressemeddelelse.
Branchen skal dog stadig holde fast i sin indsats over for et stort forbrug af energi, vand og kemikalier, ligesom udfordringerne med at sikre ordentlige arbejdsforhold og løn for arbejdskraften i leverandørkæden fortsætter.
”Med industriens magt følger et ansvar til at finde nye og innovative løsninger for at fremme bæredygtighed i industrien”, siger Eva Kruse til Berlingske.
Erkendte ændringer
Som protektor for Global Fashion Agenda var Kronprinsesse Mary også med til mødet i Davos. Hun peger også på, at selvom der sker fremskridt i modeindustrien, så går det ikke hurtigt nok, hvilket især skyldes, at forbruget af tøj er i stærk stigning.
”Verdens befolkning vokser. Rundt om i verden vokser en stor og købedygtig middelklasse frem. Der bliver købt meget mere tøj, og desværre smider vi også meget mere tøj ud end tidligere. Det er store udfordringer, som skal løses. Men industrien har erkendt, at der skal ske en ændring. Flere og flere virksomheder er i gang med at ændre deres måde at producere og markedsføre på”, sagde kronprinsessen ifølge Berlingske.
Blandt de store internationale tøjfirmaer, som slutter op om Global Fashion Agenda og CEO-dagsordenen, er bl.a. den danske modegigant Bestseller, ligesom selskaber som H&M og Nike er med.
Læs også: Det går fremad med modebranchens bæredygtighed
I forbindelse med mødet fastslog CEO Mark Parker fra Nike, at det er essentielt for industrien at ændre kurs.
”Der er ekstremt vigtigt at arbejde for en mere bæredygtig fremtid for verden”, sagde han ifølge Berlingske.
- JMA