To modebrands' veje til bæredygtighed

Hvordan kommer man i gang med at blive et bæredygtigt tøjmærke? Danske Soulland og svenske Filippa K går to veje

30.11.2018

CSR.dk

“Vi har længe gået med ønsket om at arbejde mere med bæredygtighed. Men også med tankerne om, hvordan vi skulle gøre det på en ordentlig måde. På et tidspunkt blev det sådan en ting, der var umulig at komme i gang med. Hvor skulle vi starte? Derfor blev vi enige om, at i stedet for at gå og vente på den helt store gyldne plan for, hvordan vi kan blive 100 procent bæredygtige, så gjaldt det om at komme ud af starthullerne og fokusere på de steder, hvor vi kunne ændre noget nu og her,” fortæller CEO og medstifter Jacob Kampp Berliner til FashionForum.

Basisprodukterne først
Der er blevet set på både materialevalg, leverandørsamarbejder og salgsstrategien i denne omgang. Og de er startet med basisprodukterne som T-shirts, hoodies og sweatshirts, fordi det gør en større forskel i længden.

"Det er vigtigt for os, at vores bæredygtige ambitioner ikke blot bliver brugt som en slags story telling. Vores mål er at gøre det, der skaber den største ændring i vores forretning. Derfor giver det rigtig god mening at se på vores linje af jerseyprodukter, som er der, vi har den største volume og derfor der, hvor vi kan gøre den største forskel i vores samlede aftryk. Vi kunne sagtens have valgt at producere et sjovt produkt i et spændende nyt materiale. Men hvis vi kun sælger 50 af dem, skaber det jo ikke nogen større forandring,” siger Jacob Kampp Berliner.

I artiklen på FashionForum kan man læse meget mere om konsekvenser for leverandørvalg – som måtte skiftes ud, om hvorfor man stadig arbejder med bomuld, om at prissætte det bæredygtige lavere end resten af ens produkter for at skubbe på en udvikling, om at være villig til at fortælle, selvom man nok har lavet fejl, for at få bæredygtighed til at blive det nye normal, fordi ”andet giver ikke mening”.

Statement pieces viser vej hos Filippa K
Under titlen Front Runners præsenterede modebrandet Filippa K for nylige to produkter, som skal vise vejen for hele brandets fremtid. Det ene er en frakke produceret i polyester fra plastflasker, senere genanvendes til andre materialer til modeindustrien, det andet en kjole designet til kun at skulle anvendes et par gange for efterfølgende at blive kasseret og nedbrudt til kompost.

Produkterne kommer fra det svenske brand Filippa K og er det foreløbige resultat af et toårigt researchprojekt ved navn ‘Circular Design Speeds’, som brandet har deltaget i sammen med Mistra Future Fashion og University of Arts London. Formålet har været at teste nye teknologier og muligheder inden for bæredygtig design, som kan være med til at gøre modeindustrien mere cirkulær.

Som Elin Larsson, bæredygtig direktør hos Filippa K, forklarer i en pressemeddelelse:

”Der kommer mange udfordringer med at være en del af modebranchen, især i forhold til at branchen næst efter olieindustrien er den mest forurenende. Vores industri er nødt til at forandre sig, og vi tror på at en løsning er ved at indføre cirkulære modeller som naturens økosystemer. Vi ønsker at tilbyde smukke produkter og drive virksomhed gennem en global bæredygtig tankegang.”

Læs også: H&M med på moden: Vil reducere forbruget af plasticposer

Den store ambition for Filippa K er at hele sortimentet vil være bæredygtigt i 2030.

-EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

Grøn turisme: Radisson lancerer nye net-zero-hoteller

22.05.2025CSR.dk

Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød

21.05.2025CSR.dk

Milliarder i statsstøtte skal sikre tre nye havvindparker

20.05.2025CSR.dk

Seks organisationer med fælles opråb: Danmark har brug for en ny affaldspolitik

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

19.05.2025Valified

Sponseret

Banebrydende samarbejde skal trække ESG ind i hjertet af banksektoren

16.05.2025CSR.dk

CopenPay udvider: København belønner grønne turister

15.05.2025CSR.dk

DTU vil sikre social impact fra idéfasen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Webinar
Affaldsforbrændingens nye afgifter, kvoter og prislofter

– hvad betyder de nye rammebetingelser for anlæggene, affaldsproducenterne og input til anlæggene?

Dato

22.05.2025

Tid

12:30

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby