19.10.2022 | Supply chain
Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Indhold fra partner Hvad er dette?
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent.
Fairtrade-mærket oplevede stigende salg på globalt plan i 2021. Særligt kakao og afskårne blomster vækstede.
Samtidig toppede Fairtrade-certificerede afskårne blomster med en milliard solgte stilke. Det viser Fairtrade Internationals årsrapport, som netop er udkommet.
Den stigende interesse for Fairtrade-roser ser vi også i Danmark, hvor Salling Group netop har lanceret Fairtrade-roser som en fast del af blomstersortimentet i Netto – roserne kan også købes i Føtex, Bilka, Lidl og udvalgte Coop-butikker. Det er en positiv udvikling af flere årsager, mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg.
”Det er et godt valgt at gå efter Fairtrade-mærket, når man køber afskårne blomster. Det gør en forskel særligt for de kvinder, der arbejder i blomstergartnerierne i bl.a. Kenya, Etiopien og Tanzania, fordi det fremmer ligestillingen. Og det gør en forskel for klimaet, fordi Fairtrade-roser dyrkes i lande med naturligt lys og varme og derfor har et mindre CO2-aftryk – også når transporten regnes med,” siger Camilla Erika Lerberg, som bifalder, at det bliver nemmere for de danske forbrugere at træffe det gode valg – også når det kommer til blomster.
Mindstepris og Premium-tillæg
Der er som udgangspunkt to økonomiske fordele ved at være Fairtrade-certificeret. Den ene er Fairtrade Minimumspris, der fungerer som et sikkerhedsnet for de lokale producenter, når markedspriserne falder. Den anden er Fairtrade Premium, der er et ekstra tillæg, som lægges oven i salgsprisen. Producentorganisationerne vælger selv på demokratisk vis, hvad Premium skal investeres i. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.
Samlet set oplevede verdens 1,9 millioner Fairtrade-producenter og arbejdere en stigning på fire procent i Premium sidste år i forhold til 2020-niveauerne for de syv bedst sælgende Fairtrade-råvarer. Det resulterede i en samlet udbetaling på 1,4 milliarder kroner i Premium i 2021.
I 2021 tjente Fairtrade-kaffeproducenter næsten 610 millioner kroner i Fairtrade Premium, mens kakao- og bananproducenter fik udbetalt henholdsvis 364 millioner kroner og knap 253 millioner kroner. Gennem det seneste årti har Fairtrade Premium givet lokale producenter og arbejdere mere end 11 milliarder kroner, som de har kunnet investere i deres produktion og lokalsamfund.
Står stærkere når krisen rammer
”Hos Fairtrade er vi fuldt fokuserede på at sælge så mange råvarer som muligt, der er produceret på Fairtrade-vilkår, fordi det styrker Fairtrade-producenterne. Derfor er det virkelig opmuntrende, at salget går opad i 2021, hvor udfordringerne har stået i kø med Covid-19 og stigende produktionsomkostninger. Det betyder, at lokale producenter, som dyrker råvarer på Fairtrade-vilkår, står stærkt, når krisen rammer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Det gælder blandt andet, når producenterne oplever stigende inflation, højere produktions- og transportomkostninger og konsekvenserne af klimaforandringerne, som påvirker deres hverdag. Trods logistiske udfordringer og stigende produktionsomkostninger holdt salget af Fairtrade-kaffe, -bananer og sukkerrør sig stabilt i 2021.
”Fairtrade gør en reel forskel i råvareproducenternes liv. Det spænder et sikkerhedsnet ud under dem og skaber mere stabilitet i deres hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi holder fast i den sociale ansvarlighed på trods af de stigende priser, vi oplever i øjeblikket. De stigende priser rammer også de små producenter i verdens fattigste lande, og det rammer dem hårdt. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter med at købe varer til en fair pris," siger Camilla Erika Lerberg.
I 2021 satte over 2.568 virksomheder Fairtrade-mærket på flere end 37.600 forskellige produkter, som blev solgt i 143 lande.
Læs mere om Fairtrade
Klima, miljø og energi

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø
Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller blandt andet miljøkrav og klimauddanner småproducenterne, og det skal forbrugerne vide.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner