Grøn strategi har givet pote for Matas

Siden 2017 har Matas fokuseret på at tilbyde de danskere forbrugere et bredere udvalg af økologiske og naturlige produkter. En god forretningsbeslutning, ifølge topchefen, der fremhæver de unge som et kundesegment, man har fået bedre fat i.

Foruden en udvidelse af det grønne produktsortiment, har Matas udviklet ny, plastikreducerende emballage til "Striber"-serien. .

24.02.2020

CSR.dk

For to år siden overtog Gregers Wedell-Wedellsborg stillingen som topchef i Matas, der på daværende tidspunkt var præget af lav vækst og hårde konkurrenceforhold. Det skriver Jyllandsposten.

Matas lancerede derfor en femårig strategi, som skulle fokusere på at indføre flere naturlige og økologiske produkter i sortimentet. Kæden lancerede derudover den økologiske serie ”Matas Natur” og opkøbte Helsebixen og Nilens Jord.

Læs også: Coop-initiativ skal arbejde for en grønnere fødevareindustri

Med to år inde i processen, mener Gregers Wedell-Wedellsborg, at den grønne del af forretningen vokser.

”Hvis man kigger på forbrugerne, så er gruppen med grøn mentalitet gået fra at være meget lille til at være temmelig signifikant. Man kan mærke, at det er noget, som betyder meget for rigtig mange kunder”, siger han til Jyllandsposten.

Han tilføjer, at Matas især har vundet indpas hos ét kundesegment.

”Vi har fået lavet forbrugerundersøgelser, der viser, at vi har styrket vores brands hos især de unge. Det skyldes bl.a. vores indsats på de sociale medier, hvor vi i høj grad fortæller om vores grønne produkter og tiltag med den grønne omstilling”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Læs også: Salg af Fairtrade-mærkede plejeprodukter er seksdoblet på 2,5 år

Siden turnaround-planen blev skudt i gang, er der nu 5.000 grønne varenumre i butikkerne, hvor 3.000 har økologisk indhold.

Derudover har Matas udviklet ny emballage til sin egen produktserie, ”Striber”, der ifølge topchefen, nu består af 30 procent mindre plastik.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus