24.02.2020  |  Strategi & ledelse

Grøn strategi har givet pote for Matas

Siden 2017 har Matas fokuseret på at tilbyde de danskere forbrugere et bredere udvalg af økologiske og naturlige produkter. En god forretningsbeslutning, ifølge topchefen, der fremhæver de unge som et kundesegment, man har fået bedre fat i.

For to år siden overtog Gregers Wedell-Wedellsborg stillingen som topchef i Matas, der på daværende tidspunkt var præget af lav vækst og hårde konkurrenceforhold. Det skriver Jyllandsposten.

Matas lancerede derfor en femårig strategi, som skulle fokusere på at indføre flere naturlige og økologiske produkter i sortimentet. Kæden lancerede derudover den økologiske serie ”Matas Natur” og opkøbte Helsebixen og Nilens Jord.

Læs også: Coop-initiativ skal arbejde for en grønnere fødevareindustri

Med to år inde i processen, mener Gregers Wedell-Wedellsborg, at den grønne del af forretningen vokser.

”Hvis man kigger på forbrugerne, så er gruppen med grøn mentalitet gået fra at være meget lille til at være temmelig signifikant. Man kan mærke, at det er noget, som betyder meget for rigtig mange kunder”, siger han til Jyllandsposten.

Han tilføjer, at Matas især har vundet indpas hos ét kundesegment.

”Vi har fået lavet forbrugerundersøgelser, der viser, at vi har styrket vores brands hos især de unge. Det skyldes bl.a. vores indsats på de sociale medier, hvor vi i høj grad fortæller om vores grønne produkter og tiltag med den grønne omstilling”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Læs også: Salg af Fairtrade-mærkede plejeprodukter er seksdoblet på 2,5 år

Siden turnaround-planen blev skudt i gang, er der nu 5.000 grønne varenumre i butikkerne, hvor 3.000 har økologisk indhold.

Derudover har Matas udviklet ny emballage til sin egen produktserie, ”Striber”, der ifølge topchefen, nu består af 30 procent mindre plastik.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere