Coop-initiativ skal arbejde for en grønnere fødevareindustri
Fremover kan danske virksomheder i fødevarebranchen blive en del af Coop Klimafunding, hvis de står inde med en forretningsidé eller et klimaforberedende tiltag, der har brug for finansiering.
Coop har lanceret et nyt initiativ, kaldet Coop Klimafunding, der skal hjælpe danske fødevareproducenter, som enten overvejer eller er i gang med at klimaoptimere forretningen, men mangler sparring eller økonomisk støtte for at kunne realisere de bæredygtige tiltag.
Læs også: Coop klar med ambitiøs klimaplan
”Vi oplever, at der allerede er rigtig mange producenter, der er i gang, og som ønsker at reducere deres klimaaftryk, men som måske er i tvivl om effekten af deres tiltag. Det håber vi at kunne imødekomme og sammen med virksomhederne blive meget klogere på, hvad der er den rigtige løsning for lige netop dem”, siger Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding.
Eksperter fra tænketanken Concito vil i Coop Klimafunding bidrage med rådgivning og formidling af virksomhedernes klimatiltag. Derudover hjælper Coops egne eksperter med viden omkring produktudvikling og finansiering gennem crowdfunding.
Hvis man ønsker at blive en del af Coop Klimafunding, skal der sendes en ansøgning med specifikationer om klimaoptimeringen, og om hvordan Coop og Concito kan bidrage med sparring. Ansøgningsfristen er den 16. marts.
Læs også: Coop er kongen af bæredygtige brands
De godkendte fødevareproducenter bliver tilbudt et skræddersyet forløb med tre forskellige workshops omkring sparring, rådgivning og indsigt i processen mod grøn omstilling af forretningen.
”For danske fødevareproducenter kommer der ikke til at være en one-size-fits-all-klimaløsning, hvorfor den grønne omstilling skal understøttes af mange tiltag, der undervejs også skal give økonomisk mening for virksomhederne. Og netop derfor håber vi, at crowdfunding og finansiering af mindre tiltag sammen med Coops medlemmer kan være med til at accelerere den grønne omstilling”, siger Nicolai Jæpelt.
- HCL