03.12.2019  |  Klima, miljø og energi

Coop klar med ambitiøs klimaplan

Driften af Coop skal være klimapositiv i 2030. Det er et af de mål, virksomheden netop har sat sig med en ny, ambitiøs klimaplan udarbejdet i samarbejde med klimaeksperter og medlemmer.

Den danske dagligvarekoncern, Coop, vil med en ny plan sætte en højere standard for klimamål blandt verdens supermarkedskoncerner - og gå længere end regeringens ambitioner for området.

Coop vil reducere sin CO2-udledning ved at:

  • Udfase de stærkt klimaskadelige klimagasser i køleanlæg og investere mere end 1 mia. i nye, klimavenlige løsninger
  • Opsætte ny, vedvarende energikilde i Danmark til at dække stor del af koncernens samlede elforbrug
  • Tage nye, grønnere lastbilsløsninger i brug til varedistribution og overgå til firmabiler på alternative brændstoffer
  • Arbejde aktivt med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører
  • Skaffe finansiering (via crowdfunding) til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører
  • Indføre klimascoring i vareudvælgelsen og afsætte en intern klimapulje på 100 mio. frem til 2030 til fremme af mere klimavenlige produkter, som nogle gange koster ekstra
  • Lancere en klimafunktion i Coops App, som ligger på 1,5 millioner danskeres mobiltelefoner, så forbrugerne kan følge deres eget klimaaftryk fra deres vareindkøb
  • Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift - og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
  • Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne
  • Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klimamål
  • Gøre op med unødig klimafrådseri og bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt.  Hvis det sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
  • Etablere et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift

Læs også: Coop er kongen af bæredygtige brands

Planen er, at CO2-udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent i 2025, og i 2030 skal driften være klimapositiv.

Virksomheden vil desuden reducere sin indirekte drivhusgasudledning fra leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres med mere end en million tons årligt, når vi når 2030. Det svarer til mere end to procent af Danmarks nationale klimaregnskab.

”Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klimaløsningen”, siger administrerende direktør i Coop, Peter Høgsted.

Medlemmer direkte involveret
Planen er udarbejdet over de seneste seks måneder, hvor både klimaeksperter og Coops 1,8 millioner medlemmer som noget nyt er blevet inddraget i beslutningen om, hvad planen skulle indeholde.

”Som demokratisk medlemsejet virksomhed har det været en fantastisk proces at co-create klimastrategien sammen med tusindvis af engagerede medlemmer”, siger Peter Høgsted.

Og forbrugerne kommer til at mærke konsekvenserne af klimaplanen i hverdagen.

”Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder”, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Ingen lette løsninger
Planen baserer sig på principperne i det internationalt anerkendte rammeværk for reduktioner, Science Based Targets. Det betyder, at reduktionerne er i tråd med videnskabens anbefalinger og Paris-aftalens målsætninger.

”Som nyudnævnt klimachef er det en fornøjelse at gå i gang med denne meget store, ambitiøse opgave på et fagligt seriøst grundlag. Det handler ikke om at lave lette løsninger. Det handler om at skabe løsninger, der gør en reel forskel for klimaet”, siger klimachef Peter Svendsen.

Udmeldingen kommer i kølvandet på Coops meddelelse om, at Dagli’Brugsen i klimaets navn stopper helt med at trykke tilbudsaviser i 2020.

Læs også: Coop vælger bæredygtig emballage

Klimaplanen er en del af en større CSR-strategi, som Coop offentliggør først i det nye år. Hele klimaplanen kan ses her.

-SMP

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere