Coop vælger bæredygtig emballage

Ansvarlighed har været udgangspunktet for Coop siden grundlæggelsen i 1896. De seneste år er traditionen for ansvarlighed blevet overført til ønsket om at udvikle bæredygtig emballage til deres produkter. For at påvirke deres leverandører til at tage udfordringen op, har de udgivet guiden ”Sammen kan vi skabe verdens mest bæredygtige emballage”.

Coop’s Project Manager for CSR Development Mathias Hvam forklarer, hvordan de ønsker at invitere deres leverandører med på deres rejse af udviklingen af deres emballage: ”Vi har en lang track record med vores indsatser på alt fra kemi til dyrevelfærd. Vi gør bl.a. en indsats for at lære børn at lave sund mad, og hertil er emballage blot endnu et område, hvor vi vurderer der skal gøres en indsats” siger Mathias Hvam, og tilføjer ”Vores valg af emballager vil fremadrettet ske på baggrund af de parametre guiden italesætter, så hvis man gerne vil handle med os, så er man nødt til at tage dagsordenen alvorligt. Ligesom de andre områder er vores ambition at være bannerføreren, og vise vejen til bæredygtig emballage.”

Guiden skal videreformidle den bæredygtige strategi til leverandørerne. Mathias Hvam siger ”Vi har haft målsætningerne på plads siden maj 2018, men vi følte at der var behov for at sætte nogle flere ord på. Vi ønsker først og fremmest at leverandørerne bliver opmærksomme på, hvor seriøst vi tager den her dagsorden. Hvis ikke de allerede arbejder med dagsordenen, så er det kun et spørgsmål om tid. Vi forventer det af dem. Vi ønsker også at give vores leverandører muligheden for, at arbejde tættere sammen med os. Der er kun én måde at løse problemstillingerne på, og det er ved at samarbejde.”

Emballagedagsordenen bliver prioriteret højt, og man vil løbende opleve forandringerne ude i butikkerne. Forandring tager tid, og det har Coop også mærket, hvilket Mathias Hvam uddyber ”Det er ikke blot et spørgsmål om ”at skifte en emballage ud med en anden”. Der er rigtig mange processer og forhold der nødvendigvis skal respekteres, og derfor kan der gå noget tid fra en beslutning træffes, til at en forandret emballage står på hylderne. Men man kan som forbruger og medlem vide sig sikker på, at vi går all in.”

Emballagen er blot et af de nye tiltag. Mathias Hvam tilføjer ”Vi tager konstant nye skridt. Nogle ting foregår i kulisserne, andre ting er mere forbrugervendte. Der skal ikke herske tvivl om, at vi går til området med ekstrem seriøsitet og med et ambitionsniveau der rækker gennem skyerne. Fremtiden bringer mange spændende ting, og vi har ekstraordinært mange ting på tegnebrættet lige i øjeblikket”

KLS PurePrint valgt

Coops guide til leverandørerne er trykt som Cradle to Cradle. Coop valgte at få trykt guiden hos KLS PurePrint da de synes, at de kan spejle sig selv i virksomheden. Mathias Hvam slutter ” Der er her tale om en virksomhed som insisterer på at gå forrest, og skabe en forretning på nogle vilkår der kommer alle til gode. Der er ikke bare tale om en virksomhed med interesse for at pleje sig selv og den umiddelbare bundlinje, men derimod en virksomhed der ønsker at trives, med en holistisk bundlinje som en central præmis for forretningen.”

09.12.2024KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

14.05.2024KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed

06.10.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Vilde resultater: Natur i erhvervsområde gør en kæmpe forskel

25.05.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Ny typografi kan spare miljøet for 76 mio. Trykte sider!

10.03.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Verdens første Cradle to Cradle guld-certificerede emballage til Devi by Danfoss

07.03.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

KLS Pureprint – Fra bronze til Cradle to Cradle guld-certificeret