Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

Sagerne om greenwashing er mangedoblet de seneste år. Reglerne er utydelige, mener flere eksperter, men det er alligevel virksomhedernes eget ansvar at kommunikere korrekt om deres bæredygtighedsarbejde.

26.11.2021

CSR.dk

Begrebet greenwashing er vokset til nye højder. Søger man på Google, dukker der tæt på fem millioner resultater op på under et sekund. Til sammenligning kunne man for bare 12 år siden kun finde omkring 230.000 resultater.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

I takt med at bæredygtighed begynder at spire i stort set enhver virksomhed, er behovet for at kommunikere omkring emnet også steget. Det samme er sagerne om greenwashing – altså det begreb, der dækker over grøn markedsføring, der overdriver klimagevinsten.

Sagerne dækker også over markedsføring af produkter, der ligger i den gode ende af klimaskalaen, som f.eks. sagen om virksomheden Freshland, der sælger frugt og grønt. Her var der tale om, at man ’oversolgte klimaeffekten’ af produkterne.

Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

Claus Ekman, direktør i Rådet for Grøn Omstilling, mener, at det er vigtigt, at også markedsføring af grønne produkter kan betegnes greenwashing, hvis der pyntes på klimaprofilen.

“Hvis du kommer med en løgnehistorie om klimaeffekten af dit produkt, så er det greenwashing, uanset hvor grønt det er. Og det er dybt problematisk, for der er rigtig mange virksomheder, der desværre går alt for langt i deres klimaanprisninger. Der ligger et lige så stort ansvar hos virksomheder, der sælger relativt klimavenlige varer. Hvis de ikke bliver holdt lige så hårdt op på, hvordan de kommunikerer deres klimaarbejde, så underminerer man i sidste ende den grønne omstilling, og det ender jo med, at forbrugerne ikke kan have tillid til kommunikationen,” siger han.

Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsførings- og forbrugerret hos Liga Advokater henviser til EU-Kommissionens definition af greenwashing:

“Hvis sådanne påstande ikke er sande eller ikke kan verificeres, er der tale om “grønvask”.

Hvordan man som virksomhed vælger at tolke denne definition kan variere og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk kalder det derfor et ’filosofisk spørgsmål’.

Uanset hvad er det virksomhedernes ansvar at sætte sig grundigt ind i de regler der findes, påpeger Paul Holmbeck fra konsulenthuset Ecoconsult. Pilen vil altid pege på virksomheden selv, hvis den bliver anklaget for greenwashing. Det gælder uanset om det er sket bevidst eller ubevidst.

Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Fødevarestyrelsen og EU-Kommissionen har alle udgivet retningslinjer for klimakommunikation.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia