Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert
Sagerne om greenwashing er mangedoblet de seneste år. Reglerne er utydelige, mener flere eksperter, men det er alligevel virksomhedernes eget ansvar at kommunikere korrekt om deres bæredygtighedsarbejde.
Begrebet greenwashing er vokset til nye højder. Søger man på Google, dukker der tæt på fem millioner resultater op på under et sekund. Til sammenligning kunne man for bare 12 år siden kun finde omkring 230.000 resultater.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
I takt med at bæredygtighed begynder at spire i stort set enhver virksomhed, er behovet for at kommunikere omkring emnet også steget. Det samme er sagerne om greenwashing – altså det begreb, der dækker over grøn markedsføring, der overdriver klimagevinsten.
Sagerne dækker også over markedsføring af produkter, der ligger i den gode ende af klimaskalaen, som f.eks. sagen om virksomheden Freshland, der sælger frugt og grønt. Her var der tale om, at man ’oversolgte klimaeffekten’ af produkterne.
Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring
Claus Ekman, direktør i Rådet for Grøn Omstilling, mener, at det er vigtigt, at også markedsføring af grønne produkter kan betegnes greenwashing, hvis der pyntes på klimaprofilen.
“Hvis du kommer med en løgnehistorie om klimaeffekten af dit produkt, så er det greenwashing, uanset hvor grønt det er. Og det er dybt problematisk, for der er rigtig mange virksomheder, der desværre går alt for langt i deres klimaanprisninger. Der ligger et lige så stort ansvar hos virksomheder, der sælger relativt klimavenlige varer. Hvis de ikke bliver holdt lige så hårdt op på, hvordan de kommunikerer deres klimaarbejde, så underminerer man i sidste ende den grønne omstilling, og det ender jo med, at forbrugerne ikke kan have tillid til kommunikationen,” siger han.
Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsførings- og forbrugerret hos Liga Advokater henviser til EU-Kommissionens definition af greenwashing:
“Hvis sådanne påstande ikke er sande eller ikke kan verificeres, er der tale om “grønvask”.
Hvordan man som virksomhed vælger at tolke denne definition kan variere og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk kalder det derfor et ’filosofisk spørgsmål’.
Uanset hvad er det virksomhedernes ansvar at sætte sig grundigt ind i de regler der findes, påpeger Paul Holmbeck fra konsulenthuset Ecoconsult. Pilen vil altid pege på virksomheden selv, hvis den bliver anklaget for greenwashing. Det gælder uanset om det er sket bevidst eller ubevidst.
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Fødevarestyrelsen og EU-Kommissionen har alle udgivet retningslinjer for klimakommunikation.
- MTN