0 kommentarer" /> Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert | CSR.dk

26.11.2021  |  Kommunikation

Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

Sagerne om greenwashing er mangedoblet de seneste år. Reglerne er utydelige, mener flere eksperter, men det er alligevel virksomhedernes eget ansvar at kommunikere korrekt om deres bæredygtighedsarbejde.

0 kommentarer

Begrebet greenwashing er vokset til nye højder. Søger man på Google, dukker der tæt på fem millioner resultater op på under et sekund. Til sammenligning kunne man for bare 12 år siden kun finde omkring 230.000 resultater.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I takt med at bæredygtighed begynder at spire i stort set enhver virksomhed, er behovet for at kommunikere omkring emnet også steget. Det samme er sagerne om greenwashing – altså det begreb, der dækker over grøn markedsføring, der overdriver klimagevinsten.

Sagerne dækker også over markedsføring af produkter, der ligger i den gode ende af klimaskalaen, som f.eks. sagen om virksomheden Freshland, der sælger frugt og grønt. Her var der tale om, at man ’oversolgte klimaeffekten’ af produkterne.

Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

Claus Ekman, direktør i Rådet for Grøn Omstilling, mener, at det er vigtigt, at også markedsføring af grønne produkter kan betegnes greenwashing, hvis der pyntes på klimaprofilen.

“Hvis du kommer med en løgnehistorie om klimaeffekten af dit produkt, så er det greenwashing, uanset hvor grønt det er. Og det er dybt problematisk, for der er rigtig mange virksomheder, der desværre går alt for langt i deres klimaanprisninger. Der ligger et lige så stort ansvar hos virksomheder, der sælger relativt klimavenlige varer. Hvis de ikke bliver holdt lige så hårdt op på, hvordan de kommunikerer deres klimaarbejde, så underminerer man i sidste ende den grønne omstilling, og det ender jo med, at forbrugerne ikke kan have tillid til kommunikationen,” siger han.

Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsførings- og forbrugerret hos Liga Advokater henviser til EU-Kommissionens definition af greenwashing:

“Hvis sådanne påstande ikke er sande eller ikke kan verificeres, er der tale om “grønvask”.

Hvordan man som virksomhed vælger at tolke denne definition kan variere og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk kalder det derfor et ’filosofisk spørgsmål’.

Uanset hvad er det virksomhedernes ansvar at sætte sig grundigt ind i de regler der findes, påpeger Paul Holmbeck fra konsulenthuset Ecoconsult. Pilen vil altid pege på virksomheden selv, hvis den bliver anklaget for greenwashing. Det gælder uanset om det er sket bevidst eller ubevidst.

Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Fødevarestyrelsen og EU-Kommissionen har alle udgivet retningslinjer for klimakommunikation.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere