Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

Sagerne om greenwashing er mangedoblet de seneste år. Reglerne er utydelige, mener flere eksperter, men det er alligevel virksomhedernes eget ansvar at kommunikere korrekt om deres bæredygtighedsarbejde.

26.11.2021

CSR.dk

Begrebet greenwashing er vokset til nye højder. Søger man på Google, dukker der tæt på fem millioner resultater op på under et sekund. Til sammenligning kunne man for bare 12 år siden kun finde omkring 230.000 resultater.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

I takt med at bæredygtighed begynder at spire i stort set enhver virksomhed, er behovet for at kommunikere omkring emnet også steget. Det samme er sagerne om greenwashing – altså det begreb, der dækker over grøn markedsføring, der overdriver klimagevinsten.

Sagerne dækker også over markedsføring af produkter, der ligger i den gode ende af klimaskalaen, som f.eks. sagen om virksomheden Freshland, der sælger frugt og grønt. Her var der tale om, at man ’oversolgte klimaeffekten’ af produkterne.

Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

Claus Ekman, direktør i Rådet for Grøn Omstilling, mener, at det er vigtigt, at også markedsføring af grønne produkter kan betegnes greenwashing, hvis der pyntes på klimaprofilen.

“Hvis du kommer med en løgnehistorie om klimaeffekten af dit produkt, så er det greenwashing, uanset hvor grønt det er. Og det er dybt problematisk, for der er rigtig mange virksomheder, der desværre går alt for langt i deres klimaanprisninger. Der ligger et lige så stort ansvar hos virksomheder, der sælger relativt klimavenlige varer. Hvis de ikke bliver holdt lige så hårdt op på, hvordan de kommunikerer deres klimaarbejde, så underminerer man i sidste ende den grønne omstilling, og det ender jo med, at forbrugerne ikke kan have tillid til kommunikationen,” siger han.

Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsførings- og forbrugerret hos Liga Advokater henviser til EU-Kommissionens definition af greenwashing:

“Hvis sådanne påstande ikke er sande eller ikke kan verificeres, er der tale om “grønvask”.

Hvordan man som virksomhed vælger at tolke denne definition kan variere og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk kalder det derfor et ’filosofisk spørgsmål’.

Uanset hvad er det virksomhedernes ansvar at sætte sig grundigt ind i de regler der findes, påpeger Paul Holmbeck fra konsulenthuset Ecoconsult. Pilen vil altid pege på virksomheden selv, hvis den bliver anklaget for greenwashing. Det gælder uanset om det er sket bevidst eller ubevidst.

Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Fødevarestyrelsen og EU-Kommissionen har alle udgivet retningslinjer for klimakommunikation.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn