12.02.2021 | Kommunikation
'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området
Undersøgelse viser, at næsten halvdelen af de virksomheder der påstår, de er bæredygtige, overdriver i deres kommunikation og mangler dokumentation for deres påstande.
I slutningen af januar offentliggjorde Europa-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder resultaterne af den årlige screening af web-butikker med henblik på at identificere overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning på onlinemarkedet.
For første gang fokuserede screeningen udelukkende på ’greenwashing’.
Screeningen var centreret omkring virksomheder indenfor beklædning, kosmetik og husholdningsudstyr, der alle hævdede at sælge miljøvenlige produkter.
”Flere og flere mennesker ønsker at leve et grønnere liv, og jeg bifalder virksomheder, der stræber efter at producere miljøvenlige produkter eller tjenester. Der er dog også skruppelløse forhandlere derude, der vildleder forbrugerne med vage, falske eller overdrevne påstande. Kommissionen er fuldt ud forpligtet til at støtte forbrugerne i den grønne overgang og bekæmpe ’greenwashing’, lydre det fra Didier Reynders, Europakommissær for retfærdighed.
Hovedresultater
Efter en mere dybdegående screening undersøgte Kommissionen og forbrugermyndighederne 344 tilsyneladende tvivlsomme påstande mere detaljeret og fandt, at i mere end halvdelen af tilfældene leverede virksomhederne ikke tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugerne kunne vurdere om påstanden var sand.
I 37 procent af tilfældene omfattede påstanden vage og generelle udsagn som "bevidst", "miljøvenlig", "bæredygtig", som havde til formål at overbevise forbrugeren om, at et produkt ikke havde en negativ indvirkning på miljøet.
I 59 procent af tilfældene havde virksomhederne ikke tilstrækkelig dokumentation, der bakkede deres påstande op.
Kommissionens overordnede vurderinger endte derfor på at 42 procent at de undersøgte virksomheder kommunikerede ’grønne’ påstande, som var overdrevne, falske eller vildledende og potentielt kunne betegnes som urimelig handelspraksis i henhold til EU-reglerne.
Undersøgelsen er blot et af flere initiativer, som Kommissionen tager for at give forbrugerne mulighed for at træffe mere bæredygtige valg. Et andet initiativ er 'the Green Consumption Pledge', som Didier Reynders lancerede den 25. januar 2021.
Derudover foreligger et lovforslag om at beskytte forbrugeren imod ’greenwashing’.
Desuden følger et lovforslag om bedre dokumentation af virksomhedernes grønne påstande.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Virksomheder der sætter videnskabsbaserede mål opnår hurtigere CO2-reduktioner
Selvom de globale udledninger stiger, konkluderer ny rapport, at de virksomheder, der sætter videnskabsbaserede mål arbejder både hurtigere og mere effektivt med at reducere CO2.
Kommunikation

Døde havskildpadder skal sende affald det rigtige sted hen i EU
Cigaretter, tamponer, vådservietter og en række andre produkter skal i fremtiden påføres et nyt mærke, som skal gøre forbrugeren opmærksom på, at produktet indeholder plastik, og at det ikke må smides ud så det ender i naturen.
Klima, miljø og energi

Covid-19 sænkede CO2-udledninger drastisk, men nu er verden på vej tilbage til sin sædvanlige praksis
Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men nu viser ny data at en kraftig stigning allerede er på vej tilbage.
Samfund

Nykredit går forrest med at koble ESG-rådgivning, ratings og prisen på penge
Prisen på penge bliver i stadig oftere koblet til bæredygtighed. Nykredit har taget usædvanligt skridt for at komme på kunders gode side.
Klima, miljø og energi

Danske pionerer viser vej til genanvendelse af tekstil
Cirkulær økonomi er et buzzword i tekstilbranchen, og der afsættes enorme ressourcer til nye løsninger, der skal tage hånd om de kæmpe mængder beklædning, der hvert år smides ud.
Klima, miljø og energi

Fragttrafik på el i byerne kan give markante CO2-reduktioner
Ny CONCITO rapport viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Klimazoner, der fremmer elektrificering af køretøjsparken, er det tiltag, der vurderes at have det største potentiale for CO2-reduktion. Men det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få omstillingen sat i gang.