'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

Undersøgelse viser, at næsten halvdelen af de virksomheder der påstår, de er bæredygtige, overdriver i deres kommunikation og mangler dokumentation for deres påstande.

12.02.2021

CSR.dk

I slutningen af januar offentliggjorde Europa-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder resultaterne af den årlige screening af web-butikker med henblik på at identificere overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning på onlinemarkedet.

For første gang fokuserede screeningen udelukkende på ’greenwashing’.

Screeningen var centreret omkring virksomheder indenfor beklædning, kosmetik og husholdningsudstyr, der alle hævdede at sælge miljøvenlige produkter.

”Flere og flere mennesker ønsker at leve et grønnere liv, og jeg bifalder virksomheder, der stræber efter at producere miljøvenlige produkter eller tjenester. Der er dog også skruppelløse forhandlere derude, der vildleder forbrugerne med vage, falske eller overdrevne påstande. Kommissionen er fuldt ud forpligtet til at støtte  forbrugerne i den grønne overgang og bekæmpe ’greenwashing’, lydre det fra Didier Reynders, Europakommissær for retfærdighed.

Hovedresultater
Efter en mere dybdegående screening undersøgte Kommissionen og forbrugermyndighederne 344 tilsyneladende tvivlsomme påstande mere detaljeret og fandt, at i mere end halvdelen af tilfældene leverede virksomhederne ikke tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugerne kunne vurdere om påstanden var sand. 

I 37 procent af tilfældene omfattede påstanden vage og generelle udsagn som "bevidst", "miljøvenlig", "bæredygtig", som havde til formål at overbevise forbrugeren om, at et produkt ikke havde en negativ indvirkning på miljøet.

I 59 procent af tilfældene havde virksomhederne ikke tilstrækkelig dokumentation, der bakkede deres påstande op.

Kommissionens overordnede vurderinger endte derfor på at 42 procent at de undersøgte virksomheder kommunikerede ’grønne’ påstande, som var overdrevne, falske eller vildledende og potentielt kunne betegnes som urimelig handelspraksis i henhold til EU-reglerne.

Undersøgelsen er blot et af flere initiativer, som Kommissionen tager for at give forbrugerne mulighed for at træffe mere bæredygtige valg. Et andet initiativ er 'the Green Consumption Pledge', som Didier Reynders lancerede den 25. januar 2021.

Derudover foreligger et lovforslag om at beskytte forbrugeren imod ’greenwashing’.

Desuden følger et lovforslag om bedre dokumentation af virksomhedernes grønne påstande.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle