'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

Undersøgelse viser, at næsten halvdelen af de virksomheder der påstår, de er bæredygtige, overdriver i deres kommunikation og mangler dokumentation for deres påstande.

12.02.2021

CSR.dk

I slutningen af januar offentliggjorde Europa-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder resultaterne af den årlige screening af web-butikker med henblik på at identificere overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning på onlinemarkedet.

For første gang fokuserede screeningen udelukkende på ’greenwashing’.

Screeningen var centreret omkring virksomheder indenfor beklædning, kosmetik og husholdningsudstyr, der alle hævdede at sælge miljøvenlige produkter.

”Flere og flere mennesker ønsker at leve et grønnere liv, og jeg bifalder virksomheder, der stræber efter at producere miljøvenlige produkter eller tjenester. Der er dog også skruppelløse forhandlere derude, der vildleder forbrugerne med vage, falske eller overdrevne påstande. Kommissionen er fuldt ud forpligtet til at støtte  forbrugerne i den grønne overgang og bekæmpe ’greenwashing’, lydre det fra Didier Reynders, Europakommissær for retfærdighed.

Hovedresultater
Efter en mere dybdegående screening undersøgte Kommissionen og forbrugermyndighederne 344 tilsyneladende tvivlsomme påstande mere detaljeret og fandt, at i mere end halvdelen af tilfældene leverede virksomhederne ikke tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugerne kunne vurdere om påstanden var sand. 

I 37 procent af tilfældene omfattede påstanden vage og generelle udsagn som "bevidst", "miljøvenlig", "bæredygtig", som havde til formål at overbevise forbrugeren om, at et produkt ikke havde en negativ indvirkning på miljøet.

I 59 procent af tilfældene havde virksomhederne ikke tilstrækkelig dokumentation, der bakkede deres påstande op.

Kommissionens overordnede vurderinger endte derfor på at 42 procent at de undersøgte virksomheder kommunikerede ’grønne’ påstande, som var overdrevne, falske eller vildledende og potentielt kunne betegnes som urimelig handelspraksis i henhold til EU-reglerne.

Undersøgelsen er blot et af flere initiativer, som Kommissionen tager for at give forbrugerne mulighed for at træffe mere bæredygtige valg. Et andet initiativ er 'the Green Consumption Pledge', som Didier Reynders lancerede den 25. januar 2021.

Derudover foreligger et lovforslag om at beskytte forbrugeren imod ’greenwashing’.

Desuden følger et lovforslag om bedre dokumentation af virksomhedernes grønne påstande.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia