'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området
Undersøgelse viser, at næsten halvdelen af de virksomheder der påstår, de er bæredygtige, overdriver i deres kommunikation og mangler dokumentation for deres påstande.
I slutningen af januar offentliggjorde Europa-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder resultaterne af den årlige screening af web-butikker med henblik på at identificere overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning på onlinemarkedet.
For første gang fokuserede screeningen udelukkende på ’greenwashing’.
Screeningen var centreret omkring virksomheder indenfor beklædning, kosmetik og husholdningsudstyr, der alle hævdede at sælge miljøvenlige produkter.
”Flere og flere mennesker ønsker at leve et grønnere liv, og jeg bifalder virksomheder, der stræber efter at producere miljøvenlige produkter eller tjenester. Der er dog også skruppelløse forhandlere derude, der vildleder forbrugerne med vage, falske eller overdrevne påstande. Kommissionen er fuldt ud forpligtet til at støtte forbrugerne i den grønne overgang og bekæmpe ’greenwashing’, lydre det fra Didier Reynders, Europakommissær for retfærdighed.
Hovedresultater
Efter en mere dybdegående screening undersøgte Kommissionen og forbrugermyndighederne 344 tilsyneladende tvivlsomme påstande mere detaljeret og fandt, at i mere end halvdelen af tilfældene leverede virksomhederne ikke tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugerne kunne vurdere om påstanden var sand.
I 37 procent af tilfældene omfattede påstanden vage og generelle udsagn som "bevidst", "miljøvenlig", "bæredygtig", som havde til formål at overbevise forbrugeren om, at et produkt ikke havde en negativ indvirkning på miljøet.
I 59 procent af tilfældene havde virksomhederne ikke tilstrækkelig dokumentation, der bakkede deres påstande op.
Kommissionens overordnede vurderinger endte derfor på at 42 procent at de undersøgte virksomheder kommunikerede ’grønne’ påstande, som var overdrevne, falske eller vildledende og potentielt kunne betegnes som urimelig handelspraksis i henhold til EU-reglerne.
Undersøgelsen er blot et af flere initiativer, som Kommissionen tager for at give forbrugerne mulighed for at træffe mere bæredygtige valg. Et andet initiativ er 'the Green Consumption Pledge', som Didier Reynders lancerede den 25. januar 2021.
Derudover foreligger et lovforslag om at beskytte forbrugeren imod ’greenwashing’.
Desuden følger et lovforslag om bedre dokumentation af virksomhedernes grønne påstande.
- MTN