Grundfos vil matches med startups for at få udledninger ned
Der udledes rigtig meget CO2 i Grundfos’ værdikæde. Det vil virksomheden gerne have nye ideer til at undgå og har sendt penge efter et matchmaker-netværk.
Salg og produktion af mere end 16 millioner pumpeenheder førte i 2022 til udledning af mere end 100 millioner ton CO2 på tværs af værdikæden. Udledninger som ifølge Grundfos’ Science Based Target-godkendte målsætninger skal være reduceret væsentligt allerede i 2030.
I den senest offentliggjorte bæredygtighedsrapport kan man se, at i 2022 havde man reduceret udledningerne med cirka ingenting. I retfærdighedens ånd er det tilfældet for mange andre virksomheder, men det understreger, at der skal en ihærdig indsats til, for at få skub i elimineringen af udledninger.
Derfor – og fordi det er interessant for Grundfos’ produktudvikling - har virksomheden lagt en del af sit udviklingsbudget i et samarbejde med den globale platform ”Plug and Play”, som matcher teknologiske startups med større virksomheder på udkig efter gode ideer. Samarbejdet begynder om få måneder.
“Vi vil gerne have inputs på bæredygtighed og AI, fordi de to temaer er utrolig vigtige for os. Bæredygtighed, fordi det 1:1 flugter med Grundfos' Science Based Targets (SBTI). Og AI er et område, som vi er nødt til at forstå, fordi det er der, de næste produktivitetsforbedringer ligger,” siger Ulrich Brorson, Vice President for avanceret produktionsteknologi hos Grundfos til Børsen.
Det er især tre opgaver inden for bæredygtighed, som Grundfos gerne vil have input til fra risikovillige og iderige startups:
- At nedbringe klimaaftryk både på CO2 og brugen af vand,
- At se på, hvordan motorer og pumpedele kan genanvendes
- Muligheden for at bruge nye materialer i produktionen.
Ifølge Børsen er Grundfos allerede i gang med at undersøge, om et isoleringsmateriale lavet af dyrket svamperodnet kan bruges til at varmeisolere deres pumper.
- EHS