25.06.2020  |  Menneskerettigheder

Håndspritsaktivisme skal sætte skub i kampen mod ulighed

Gennem de næste par måneder hacker Oxfam IBIS danskernes værnemidler. Det sker, når foreningen klistrer håndspritflasker i det offentlige rum til med budskaber, der skal få flere til at gå ind i kampen mod ulighed.

Når Oxfam IBIS henover sommeren prøver at tiltrække nye medlemmer, sker det ikke gennem dyre hvervekampagner, men derimod gennem det, organisationen kalder håndspritsaktivisme.

Læs også: I verdens fattigste lande er et job ikke en garanti mod fattigdom

Over hele landet påklistrer Oxfam IBIS nemlig håndspritflasker med budskaber relateret til kampen for mindre ulighed.

”Alle vil gerne have deres budskab stående der, hvor flest kigger hen. Og lige nu er alle blikke rettet mod håndspritflasker. I supermarkeder. På restauranter. På arbejdspladserne. Det er jo verdens bedste ikke udnyttede reklamesøjle”, siger Per Bjerre, der er kommunikationschef i Oxfam IBIS.

Skab varige forandringer
Han forklarer, at budskaberne i første omgang skal gøre danskerne opmærksomme på Oxfam IBIS’ sag – og på sigt give dem lyst til at støtte organisationens arbejde. Det er særligt vigtigt lige nu, hvor corona-pandemien har ramt verden over:

”Med et slag har corona-pandemien fjernet levegrundlaget for millioner af mennesker. Oxfam IBIS er til stede i nogle af de lande, der er hårdest ramt. Vi deler mad ud, skaber undervisningstilbud og hjælper på anden vis hjælper de mest udsatte. Det har vi brug for støtte til”, siger Per Bjerre.

”Tiden efter corona giver mulighed for at skabe varige forandringer for verdens fattigste. For dem skal verden ikke bare blive som før coronakrisen, den skal blive endnu bedre”.

Læs også: Ny dansk fond vil bekæmpe fattigdom i Afrika

Oxfam IBIS er en medlemsbaseret dansk ulandsorganisation med aktiviteter i Latinamerika og Afrika.

- SMF

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere