Hjælper du dine kunder med at blive en del af løsningen?

Er der tips og tricks til at få forbrugere til at gøre mere af det, de tænker? Forskning i bæredygtighedspsykologi har nogle bud på, hvad der driver kunder, når det handler om bæredygtighed.

Bevidstheden om at man er en del af problemet, kan være en tung byrde at bære. .

11.11.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

To tredjedele af de danske forbrugere siger, at deres købsbeslutninger er påvirket af bæredygtighed. Det viste den årlige forbrugerundersøgelse foretaget af Sustainable Brand Index i foråret 2020.

Det lyder godt. Som stod der horder af forbrugere og bare ventede på at høre om de mest bæredygtige produkter, så de kunne løbe over og købe dem, fordi de var bæredygtige. Det er dog ikke nødvendigvis den virkelighed, virksomheder med bæredygtige tilbud oplever.

”De fleste kunder virker til at tage beslutningen med meget stort forkus på pris,” siger Kari Brandsgård fra Sinatur-hotellet Haraldskær.

”Vi er i kategorien selvforkælelse, hvor tanken om bæredygtighed bare ikke fylder så meget,” siger Anders Barsøe, som er direktør for Letz Sushi.

Læs også: 'Vi nærmer os et post-purpose marked'

Begge virksomheder har investeret i at opbygge en bæredygtig profil, og de deltager nu sammen med Coop, Irma, Max Burger, SEAS NVE og Nrgii i et vidensudviklingsprojekt drevet af rådgivervirksomheden Märk.

Projektet prøver at finde svar på det store spørgsmål: Hvorfor gør forbrugerne ikke, som de siger?

Første vinkel på det spørgsmål kom fra bæredygtighedspsykolog Simon Elsborg Nygaard ved en rundbordssamtale i oktober måned. Han har skrevet en ph.d.-afhandling om, hvad relationen mellem mennesker og bæredygtighed er, når de foretager valg – også, men ikke kun, som forbrugere. Som han siger:

”Der er fyldt med mennesker, når vi taler forretning, så lad os kigge på, hvad videnskaben om mennesker har at byde på i forhold til bæredygtig forretning.”

Kend dine kunders målramme
De to vigtigste koncepter at forstå i den sammenhæng er målrammer og længsler.

Simon Elsborg Nygaard forklarede, at der findes tre målrammer med hvert sine spørgsmål knyttet til:

  • Den hedonistiske: Får jeg det dejligt, og bliver det nemt og nydelsesfulgt for mig?
  • Den gevinstorienterede: Hvad kan jeg vinde eller tabe? Gælder både tid, penge, prestige, ressourcer.
  • Den normative: Gør jeg det, jeg bør i forhold til etik og moral?

”Indtil videre har man, når man skulle sælge bæredygtighed, ikke været ret god til at tale ind i den hedonistiske målramme. Det har groft sagt været uldsweateren, der kradsede, eller vegetarburgeren, der ikke smagte særlig godt. Man har heller ikke været rigtig god til at ramme gevinstmålrammen, hvor det tit har krævet mere tid og flere penge at vælge bæredygtigt,” sagde Simon Elsborg Nygaard.

”Omvendt har dem med bæredygtige produkter traditionelt stået meget stærkt i den normative målramme, og dem der har købt bæredygtigt, er kommet fra den normative målramme. Men det man skal overveje, er selvfølgelig, hvordan man kan tale til alle tre målrammer,” fortsatte han.

Alle mennesker har alle tre målrammer i os, men de vægter forskelligt for hver af os. På samme måde har alle kunde- og målgrupper en dominerende målramme. Så hvis man gerne vil sælge noget bæredygtigt, er man nødt til at finde ud af, hvordan ens kunders målrammerhierarki ser ud.

Vi har også drivkræfter og længsler
Mennesker er mere komplekse end som så, så der skal i hvert fald et lag mere på forståelsen af, hvad der driver menneskers valg.

”Hvad får det mennesker til at føle og tænke, når man taler om bæredygtighed og måske især miljø og klima? Hvis man fanger dem lige efter en præsentation af klodens tilstand, så svarer de med ord som frustration, sorg, vrede og afmagt. Det er en grundfølelse i vores kultur efterhånden, at rigtig mange går rundt med en udadrettet længsel efter at kunne tro på, at verden er på vej, det rigtige sted hen,” forklarede Simon Elsborg Nygaard.

En amerikansk undersøgelse viser, at de unge er den første generation, der tror, at verden er på vej et dårligere sted hen, end der hvor de står nu.

”Det er er en virkelig tung byrde at vokse op med. Og den betyder, at hvis man som virksomhed kan give sine medarbejdere og kunder en tro på, at virksomheden bidrager til, at vi er på vej et bedre sted hen, så har man noget meget værdifuldt at tilbyde til både kunder og verden – for vi skal have skabt den tro på, at det kan lade sig gøre,” sagde han.

Udover det har mennesker en indadvendt længsel – vi går alle rundt og vil virkelig gerne være en del af løsningen og ikke problemet. Men vi har samtidig en bevidsthed om, at vi er en del af problemet med den måde vi lever og forbruger på. Det taler til den grundlæggende psykologisk mekanisme, som hedder ”kognitiv dissonans” – når vores handlinger ikke er i overensstemmelse med vores værdier.

Kognitiv dissonans, og hvordan den kan opløses, illustreres nemt med eksemplet rygning. Man kan samtidig se, hvad der kan få mennesker til at blive klimaskeptikere. .

”Det går os på og skaber følelser af ubehag og utilfredshed med os selv. Den er for mange stærk i forhold til klimaforandringer: Vi synes det er vigtigt at bremse dem, men vi ved at vi bidrager til dem bare ved at leve,” sagde Simon Elsborg Nygaard.

Her kan man finde potentialet som virksomhed med fokus på bæredygtighed: At man kan tale ind i og hjælpe med at opløse den kognitive dissonans. Men det skal være et reelt bæredygtigt produkt man sælger – og det er det virksomhedernes ansvar at sørge for.

Men hvad er bæredygtigt?
Der findes altså en sammenhængende, forskningsbaseret tilgang til at sælge sine bæredygtige produkter! Jamen, så er det da bare at gå i gang. ”Action, min due!”, som en bekendt til denne journalist med svingende held siger til sin kone, når han vil have noget til at ske.

På samme måde varierer udkommet af at tale om bæredygtighed i forbindelse med sine produkter. For der er jo forhindringer for at lykkes med denne tilgang. De drejer sig ofte om manglende klarhed om, hvornår noget er bæredygtigt.

”Alle bruger begrebet bæredygtighed på enormt mange forskellige måder. Man kan vælge sine egne sandhedsvidner, som kan passe til den situation man står i,” bemærkede Trine Meyer, som er projektchef for Newbizz i Irma.

Og så er der udfordringen med, at der ikke er mange forbrugere, som reagerer positivt på noget, der føles som en løftet pegefinger.

”Man kan måske vende den om og gøre det modsatte? Med udgangspunkt i at vi har en længsel efter at være en del af løsningen? Kunne man forestille sig at man begyndte at rose og anerkende sine kunder for deres valg? Coop har i sin app allerede en CO2-beregner, som viser klimaaftrykket for den enkeltes forbrug hos dem. Kunne man anerkende og rose kunderne, når det faldt? På den måde ville man afhjælpe den kognitive dissonans og følelsen af, at hver gang man f.eks. køber ind, så er man med til at ødelægge planeten. Man skal passe på, fordi det er ovre i det personlige domæne, men måske er der noget i den vej frem?” spurgte Simon Elsborg Nygaard.
Det forslag handler om, at forskningen i psykologi også viser, at mennesker motiveres af at få et billede af, hvordan en given handling fører til et positivt udkomme. I forhold til bæredygtighed kan det netop handle om, hvad man gerne må gøre mere af.

Læs også: Amazon vil gøre det lettere at shoppe bæredygtigt

”Vi fortæller jo heller ikke vores medarbejdere, hvor virksomheden ikke skal hen. Vi tegner et positivt billede af en fremtid, der er attraktiv for os alle,” sagde Simon Elsborg Nygaard.

Næste spørgsmål er, hvor mange virksomheder og brands der hjælper kunder med at se det?. Hvilket fint peger videre til næste emne i projektet, nemlig om virksomhedernes værditilbud er relevante nok? Det kommer næste artikel i denne serie til at handle om.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Byggeriets Samfundsansvar
Seminar
Få styr på ‘S’ i ESG (Aarhus)

Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang er altså helt afgørende, når vi omstiller vores økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling i markedet. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

25.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams