16.06.2020 | Strategi & ledelse
H&M åbner forsyningskæden med nyt initiativ
Med konceptet Treadler vil modemastodonten H&M give andre virksomheder adgang til sin verdensomspændende supply chain. Det skal hjælpe dem med at overkomme forretningsmæssige barrierer og få fart på den bæredygtige omstilling.
Gennem Treadler vil H&M give andre virksomheder adgang til sin vidtrækkende forsyningskæde, herunder sit produktionsapparat i ikke mindst fjernøsten, som her i Cambodia. Foto: H&M Group/Tiffany Tsang
”Vi ser muligheden for at udnytte det fulde potentiale i H&M Groups omfattende investeringer og progressive bæredygtighedsarbejde ved at servicere partneres behov og bidrage til på en gang at skabe langsigtet vækst for H&M Group og forandring i industrien.”
Læs også: Vestens systue bløder
Sådan siger Gustaf Asp, der er Managing Director for netop H&M Groups nye koncept Treadler, der – lidt som under coronakrisen – skal give andre virksomheder adgang til den svenske modegigants verdensomspændende supply chain for på den måde at hjælpe dem med at overkomme forretningsmæssige barrierer og få fart på den bæredygtige omstilling.
Ifølge Gustaf Asp er det et behov, selskabet har registreret i dialog med andre virksomheder i branchen. Treadler vil indledningsvist arbejde i en mindre skala og tilbyde en skræddersyet service til hver enkelt klient, hvilket skal dække alle skridt fra produktudvikling og sourcing til produktion og logistik.
”Treadlers klienter for adgang til H&M Groups over 70 års erfaring, langvarige leverandørsamarbejde og strategiske bæredygtighedsindsats i en forsyningskæde, der er designet til at levere tekstiler i høj kvalitet på ansvarlig vis”, forklarer Gustaf Asp.
For modeindustriens vedkommende peger han på, at branchen står over for markante forandringer, ikke mindst når det gælder bæredygtig produktion. I H&M Group er holdningen, at den forandring bedst opnås gennem samarbejde, videndeling og transparens. Og tidspunktet er nu, understreger han.
Læs også: H&M topper årets Fashion Transparency Index
”Vi er nået langt med vores arbejde på det her område, men der stadig meget at gøre. Ved at give andre virksomheder adgang til vores supply chain, kan vi arbejde sammen i retning af en mere bæredygtig fremtid for modeindustrien og skabe en win-win-win for vores klienter, leverandører, os selv og samfundet som helhed”, slutter Gustaf Asp.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)