13.01.2023 | Supply chain
Hold fast, og lad os stå sammen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.
2022 blev året, hvor vi fik taget afsked med corona som en samfundskritisk sygdom. Vi var klar til at vende tilbage til mere normale tilstande og lukke lidt lys og optimisme ind i vores hverdag igen. Men så faldt bomberne i Ukraine. Og i kølvandet på dem satte energikrise, inflation, prisstigninger og generel usikkerhed om fremtiden ind. Det påvirker alle. Også os i Fairtrade – både ude og hjemme.
Vi har før stået i økonomiske kriser. Og vi har før oplevet vækst i salget af Fairtrade-certificerede produkter på trods af, at krisen kradsede. Men det kræver, at vi alle sammen holder fast i vores gode vaner. Derfor vil jeg gerne opfordre til, at vi sparer et andet sted end på vores ansvarlighed, holdninger og gode intentioner. Ellers sparer vi også på vores solidaritet, og det får store konsekvenser i den anden ende af værdikæden.
Vi følger naturligvis de globale udfordringer, som lægger pres på både produktion, leverandører og kæder. Produktionsomkostningerne for de lokale producenter er også steget. Der foregår down trading, men min opfordring skal lyde: Smid nu ikke alt, hvad vi har opnået i kampen for et mere grønt og bæredygtigt forbrug, over bord på grund af en krise. Vi kan komme til at skade så meget, at vi skal bruge årevis på at komme op på niveau igen. Fattigdom, social ulighed og klimaforandringer findes også på den anden side af krisen.
I Fairtrade-mærket Danmark fortsætter vi vores stærke samarbejde med detailhandlen, og vi styrker vores fortælling til forbrugerne for at sikre, at kunderne fortsat vælger Fairtrade-mærkede varer, når de handler.
I forhold til klimaforandringer er der i det forgangne år sket en udvikling. Billedet af og sproget om klimaforandringer er blevet mere nuanceret. Klimahensyn handler ikke længere kun om CO2-udledning – det handler også om mennesker. Debatten har fået flere facetter, og samtalen læner sig nu op ad vores kerneopgave. Der skal mere viden, forståelse og indsigt til, så vi kan understøtte de lokale producenter i deres råvareproduktion, hvis de ikke skal tvinges til at rydde en hel skov for at sikre deres levebrød.
2023 bliver året, hvor vi i stigende grad kommer til at se, hvordan lovgivning som HREDD og EUDR stiller større krav til virksomhederne og deres måde at handle på. Det er et stort skridt fremad. Vil vi for alvor ændre verden, kan det være nødvendigt at gå lovgivningens vej. Maskinrummene i detailhandlen kommer til at blive præget endnu mere af rettidig omhu og fokus på at opfylde lovgivningen, og her kan certificering være en hjælpende hånd og et godt, konkret værktøj.
Det er et spændende år, vi har taget hul på. Lad os nu holde fast i vores ambitioner om et forbrug, som bidrager til social retfærdighed og en grønnere verden. Verdens ulighed og klimaforandringer forsvinder ikke under krig og inflation. Tværtimod. Det kan blive meget værre, og arbejdet med at komme tilbage på sporet kan blive svært og koste dyrt.
Lad os arbejde sammen og understøtte hinandens budskaber. Om du dyrker økologiske gulerødder ved Lammefjorden, fremstiller lækker gourmet-chokolade med kakao fra dit eget kooperativ, kæmper for madspild og bælgfrugter eller arbejder for, at vi skal blive bedre til at lave mad derhjemme af sæsonbestemte fødevarer, så vil vi det samme. Vi vil skabe et forbrug, der bidrager positivt til verden og ikke ødelægger vores klode. Vi kæmper på hver vores bane, men vores mål er det samme.
Et øget salg af Fairtrade-mærkede produkter medvirker til at skabe en bedre fremtid for lokale producenter og plantagearbejdere i Asien, Afrika og Syd- og Mellemamerika. Med Fairtrade-mærkede produkter på butikshylderne har den enkelte forbruger mulighed for at løfte sit ansvar.
I Fairtrade-mærket Danmark er vi et lille team med store ambitioner, som vi aldrig vil kunne lykkes med alene. Derfor skal der lyde en kæmpe tak til jer, som vælger Fairtrade-mærket til. Tak fordi I handlede sammen med os i 2022. Vi glæder os til fortsat at handle i fællesskab for en mere rimelig og retfærdig verden i 2023.
Vi handler med holdning, så I kan gøre det samme.
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde
Fairtrades nye risikokort sætter fokus på de største risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de områder, Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan risikovurdering og samarbejde med lokale producenter er afgørende i ansvarlige forsyningskæder.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Netto lancerer Fairtrade-roser i sortimentet
Netto har føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne.
Indhold fra partner