05.01.2023 | Supply chain
Hos Danfoss skal cirkulær økonomi være det nye sort
Såkaldte take-back-løsninger er nu en af de måder, som skal hjælpe Danfoss med at mindske sin CO2-udledning. Men at inkorporere cirkulær økonomi ind sin forretningsmodel og overordnede strategi har flere udfordringer, fortæller pumpevirksomhedens bæredygtighedschef.
En af udfordringerne ved tilbagetagning er ifølge Nanna Lundsgaard, at man ikke er sikker på, hvor produkterne er, og at de ofte er installeret sammen med andre. Arkivfoto.
Danfoss’ produkter skal ikke længere smides ud, når de enten er gået i stykker eller ikke kører optimalt. En cirkulær forretningsmodel, hvor produktet sendes tilbage for enten at få udskiftet dele eller for at blive genbrugt, skal i stedet være et middel til at nå virksomhedens målsætning om at reducere sit CO2-aftryk.
Det skriver Børsen.
Læs også: Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Helt konkret skal 80 procent af de nye produkter kunne indgå i en cirkulær proces inden 2030, hvor 100 procent af materialerne skal genbruges, når produktet ikke længere kan anvendes. Det fortæller Nanna Lundsgaard, der er direktør hos Danfoss Climate Solutions, til Børsen.
Cirkulær økonomi kræver samarbejde
Men der ligger flere udfordringer i at tilbagetage sine produkter. Blandt andet skal der investeres i Danfoss’ udviklingsafdeling, fordi produkternes design nu skal være cirkulære i stedet for lineære.
Ifølge Nanna Lundsgaard handler det også helt lavpraktisk om at finde de produkter, der skal sendes tilbage.
“Udfordringen er, at vi ofte ikke ved, hvor vores produkter sidder, fordi vi typisk sælger til grossister eller kunder, der bygger vores produkter ind i deres egne. Derfor kræver det et tæt samarbejde med vores kunder at føre den cirkulære model ud i livet, for man kan ikke arbejde cirkulært med sig selv,” siger hun til Børsen.
Med den overordnede målsætning har Danfoss derfor også en ambition om at indgå aftaler med 20 af de 25 største samarbejdspartnere inden 2030.
Læs også: I nyt samarbejde skal digitalisering bekæmpe madspild
Selvom det ikke kommer til at blive en nem proces, understreger Nanna Lundgaard dog, at en cirkulær forretningsmodel er et konkurrenceparameter for pumpevirksomheden, fordi man imødekommer ressourceknaphed, kommende EU-lovgivning og stigende CO2-udledning.
Hun fortæller samtidig, at man hos Danfoss endnu ikke er helt afklaret omkring, hvordan det økonomiske perspektiv spiller ind i det cirkulære – der er forretning i området, da materialerne har værdi, men om det bliver en indtægt i sig selv, er uvist.
- HCL
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.