Hver anden elev med handicap dropper ud af erhvervsskolerne
Lidt over halvdelen af elever med psykisk eller fysisk gennemfører ikke deres uddannelse på erhvervsskolerne. En problemfyldt tendens lyder det fra 3F.
Danske unge med handicap falder oftere fra en erhvervsskoleuddannelse end unge uden.
Sådan lyder konklusionen i undersøgelsen ”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” fra Institut for Menneskerettigheder.
Rapporten, der tager udgangspunkt i en større mængde data om elever på landes erhvervsskoler, viser, at 51 procent af elever med et psykisk eller fysisk handicap dropper ud, inden de gennemfører en erhvervsuddannelse. Til sammenligning falder 37 procent af unge uden handicap fra.
Det er særligt problematisk mener Søren Heisel, der er forbundssekretær i Fagbladet 3F.
Læs også: Bæredygtighed skal vække pigers interesse i tekniske uddannelser
”Det er slet ikke godt nok. Det bør der gøres noget ved – selvfølgelig især over for eleverne, der ikke møder de rigtige rammer. Vi har hårdt brug for flere faglærte i Danmark. Vores uddannelsessystemer er blevet meget stramme igennem årene, og der tror jeg, vi skal til at se på rummeligheden og gøre plads til forskellighed i større stil nu”, siger han.
Et ufleksibelt uddannelsessystem
Liselotte Hyveled, der er formand for Det Centrale Handicapråd, mener at uddannelserne skal være bedre til at rumme elever med forskellige behov.
”Vi hører gang på gang, at der mangler tusindvis af faglærte for at dække fremtidens behov. Men når man ikke formår at uddanne til fremtiden og udnytte de ressourcer, vi har, får vi ikke løst den udfordring”, siger hun og fortsætter:
”Derfor er større fleksibilitet og mere oplysning helt afgørende for at få flere mennesker med handicap gennem en erhvervsuddannelse og ud på arbejdsmarkedet”.
Læs også: Gennem ti år har Grohe uddannet udsatte unge til installatører
En af årsagerne til undersøgelsens konklusion bunder i, at elever med handicap skal gennemføre uddannelsen på samme normerede tid som dem uden handicap.
Institut for Menneskerettigheder foreslår derfor, at undervisningsministeriet indfører regler, som skal sikre et højere niveau af fleksibilitet for unge med handicap på erhvervsuddannelserne.
Det er endvidere tiltag Søren Heisel er enig i.
”Jeg synes, at det er en god idé. I en helt anden boldgade har vi allerede et regelsæt, der betyder, at elite-sportsudøvere under Team Danmark kan tage en erhvervsuddannelse på nogle vilkår, der passer ind i elevernes træning. Hvorfor ikke gøre det samme her?”, siger han.
”Ligebehandling af elever på erhvervsskoler” er den første undersøgelse af sin slags, der kan give et samlet overblik over, hvordan elever med handicap klarer sig på erhvervsuddannelserne i Danmark.
-HCL