Hvordan ser ESG ud i bureaubranchen?

Allerede før lanceringen af bureaubranchens ESG-kodeks var slut, var samtalen om det næste skridt begyndt. For branchens egentlige potentiale ligger i påvirkning.

Foto: GRAKOM.

16.06.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

GRAKOM og Creative Club, som begge organiserer bureauer inden for reklame, marketing og kommunikation, lancerede på Folkemødets første dag det første ESG-kodeks for bureaubranchen.

”I denne fase skal bureauerne have hjælp til at blive rustet til at levere på den stærkt stigende efterspørgsel fra deres kunder i takt med at der kommer flere og flere ESG-krav,” sagde ESG-rådgiver i GRAKOM, Signe Fribo ved debatten.

”Formålet med kodekset er at hjælpe bureauerne til internt at arbejde med ESG på en struktureret måde. Hvis man tiltræder ESG-kodekset forpligter man sig til at arbejde seriøst med sine egne ESG-forhold med udgangspunkt i en analyse af egne påvirkninger,” fortsatte hun.

Resten af panelet kvitterede positivt for udarbejdelsen af kodekset. Og uden at ville tage noget fra værdien af det arbejde kastede de tre andre debattanter sig straks ud i overvejelserne om, hvad næste skridt er.

For bureauernes største påvirkningsmulighed ligger ikke i at få styr på frokostordningen og papirforbruget på egen matrikel – selvom det selvfølgelig skal gøres.

”Jeg vil gerne have en volume to af kodekset, med fokus på kundepåvirkning. Det er der bureauernes påvirkningskraft ligger. Hvad beder vi kunderne om at tænke over, hvad spørger vi dem om, hvad skubber vi i retning af?” sagde Camille Aulkær Andersen, som er direktør for Kompas Kommunikation.

Læs også: Bureaubiz’ læsere mangler kompetenceløft indenfor ESG hos bureauer

”Det er noget, der for alvor er gået op for kommunikationsindustrien de seneste år – hvor meget de kan være med til at rykke på også ESG-spørgsmål,” sagde Charlie Stjerneklar, som er direktør i brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, og foreslog Grakom, at de to brancheforeninger kunne arbejde sammen om at få skabt den omtalte volume to.

Sidste paneldeltager var Ida Auken fra Socialdemokratiet, og hun var helt utvetydig i sine forventninger og forhåbninger til branchen:

”Vi har alle et kæmpe ansvar for at gå så langt, vi overhovedet kan med vores ambitioner og muligheder for at påvirke bæredygtighedsspørgsmål. Hvis nogen kan påvirke kultur og normer ift. forbrug, som driver måden vi påvirker natur og mennesker, så er det jer. Og hvis man overvejer at investere i det her, så kan man måske spørge sig selv, hvor det ikke skulle være en fordel at være først og forrest med kompetencer og metoder inden for rådgivning, der tager bæredygtighedsovervejelser med ind?”

Og lige pludselig på en almindelig torsdag i juni i en gårdhave på Bornholm havde vi repræsentanter for kommunikationsbranchen, der overvejede, om det egentlig gav mening at blive ved med at hjælpe kunder med at sælge mere og mere og mere uden at tale om, hvad det gør ved klima og ressourceforbrug.

Men først skal branchen have et tydeligt kompetenceløft. Og på ryggen af lanceringen af ESG-kodekset går det arbejde nu i gang.

Bureauernes ESG-kodeks bygger på Global Compacts 10 principper og kan hentes her
 

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG Compliance - hvordan tæmmer man monsteret?

Hvad kan virksomheder gøre for at komme i mål med ESG-compliance – og hvem kan hjælpe med at få det til at ske? Vi ser på compliance i bred forstand, men har særligt fokus på CSRD.

Relateret indhold

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

24.07.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Partnerskabet mellem HUBIS og Klappir

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

26.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online