Hvorfor Factlines? - Vi har kigget indad, og her er hvad vi lærte

Vi gav os selv den opgave, at gøre det endnu mere konkret hvorfor Factlines eksisterer, og da vi gjorde det blev ord som ’bæredygtig’, ’ansvarlig’ og ’grøn’ erstattet med ordet ordentlig.

Factlines teamet på tur i fjellet.

Når vi indleder samarbejde med vores kunder kommer det med en opfordring til at kigge indad og revurdere egen forretningspraksis. At indlede processer omkring leverandørkædeindsigt og opfølgning, handler dybest set om at tage et grundigt blik på egen forretning og virksomhed.

Derfor er det kun på sin plads, at vi i Factlines gør det samme. Vi gav os selv den opgave, at gøre det endnu mere konkret hvorfor Factlines eksisterer, og da vi gjorde det blev ord som ’bæredygtig’, ’ansvarlig’ og ’grøn’ erstattet med ordet ordentligt. Ordentlighed handler for os om den fundamentale indstilling til drift af egen forretning, og vi er til for at gøre vores kunders værdier til konkret virkelighed.

En del af en rejse
Vores overvejelser er et produkt af relationen til vores kunder, og et udtryk for den rejse vi har været på sammen. Medicinalvirksomheden Mediq er blandt de Factlines kunder, der har været med næsten fra begyndelsen, og de har kunnet mærke hvordan forventninger til ordentlighed har forandret sig. Som en de største leverandører af medicinsk udstyr og forbrugsartikler til den nordiske sundhedssektor, er de vandt til høje krav fra indkøbere. Men i disse år hæves barren markant, og det både udfordrer og styrker virksomheden.

”Det som tidligere differentierede os i markedet, er nu blot en indgangsbillet,” siger Pia Hanne Staalkjær, Director of sourcing and category management for Mediq’s nordiske og baltiske selskaber. ”Så det er et område vi vægter højt, og har stort fokus på.”

Code of conduct til leverandører er ikke længere nok. I dag rækker ansvarlighed langt udenfor virksomheders egne organisationer, og ud i globale og komplekse værdikæder. I Factlines lever og ånder vi for kunder som Mediq. De tager ansvarlige indkøb alvorligt, og Factlines løsning har udviklet sig i takt med vores kunders ambitioner.

Den grundlæggende mening
Factlines startede som en udfordring. I 2012 stod den norske sundhedsregion Helse Sør-Øst med et ønske om at styrke deres bæredygtighedsindsats, men ramt en barriere. Regionen krævede allerede, at producenter skrev under på, at de levede op til etiske retningslinjer og code of conducts, men en grundlæggende problemstilling var, at der manglede en enkel og effektiv måde at følge op.

Det gjaldt for både for Helse Sør-Øst og deres leverandører. Viljen til at købe og handle bæredygtigt var der, men indsigten manglede. Virkeligheden for mange leverandører var, at de skrev under og krydsede fingre.

Det kan ikke lade sig gøre at rejse verden rundt i hælene på hvert enkelt varenummers leverandørkæde, så hvordan sikrer man sig bæredygtig produktion, når man ikke ved hvor tingene er produceret? Det var det spørgsmål som i sidste ende resulterede i skabelsen af Factlines.

Fremtiden for Factlines
Factlines er en virksomhed i vækst. Det er vi, fordi vi skaber værdi for de virksomheder, der køber sig ind i vores løsning. Ikke bare værdi i form af sparede mandetimer, men værdi i form af løftet kvalitet, og fordi vi gør det nemt for virksomheder at agere ordentligt og ansvarligt.

I samarbejde med vores partnere har vi nu et system, der er klar til brug og lige til at tage fat på for nye kunder. Der er gået mange udviklingstimer ind i det, og vi kunne ikke have gjort det uden den erfaringsudveksling, vi har gjort med vores trofaste kunder som Mediq.

Vi har nu de redskaber der skal til, og vi tror på at evner forpligter. Det, der før ikke kunne lade sig gøre, er nu blevet muligt for små og store virksomheder. Vi stiller krav til os selv, og vi forventer at de virksomheder, vi arbejder med gør det samme.

Alle kan gøre en forskel, og derfor støtter og inspirerer vi vores kunder til at strække sig endnu længere. Det handler om ordentlighed.

09.11.2020Factlines

Sponseret

Norsk hotel- og restaurationsbranche kræver sporbarhed på alle fødevarer

25.05.2020Factlines

Sponseret

Hvorfor Factlines? - Vi har kigget indad, og her er hvad vi lærte

27.01.2020Factlines

Sponseret

Velkommen til 2020 – har du hørt om etikinformationsloven?

15.01.2020Factlines

Sponseret

Leverandøroppfølging i praksis

17.12.2019Factlines

Sponseret

Derfor er kortlægning god forretning

12.12.2019Factlines

Sponseret

Tekstilbranchen: Direktører har fået øjnene op for bæredygtighed