Norsk hotel- og restaurationsbranche kræver sporbarhed på alle fødevarer
Kan man kræve af sine mange leverandører, at de skal kunne dokumentere sporbarhed på alt? Det har den norske hotel- og restaurationsbranche (HORECA) besluttet sig for at gøre, for at sikre indsigt og vished for, at produktionsforholdene er i orden.
Har du prøvet at stå ved en morgenmadsbuffet på et hotel, og kigge ud over et uoverskuelige udvalg af croissanter, ost, kaffe, frisk frugt og meget mere? Den overdådige morgenbuffet er sejlet, fløjet og kørt ind fra hele verden, og kan være produceret i køkkenet ved siden af eller på den anden side af jorden – Købt i bulk, som halvfabrikata og handlet på det åbne marked.
At gå baglæns gennem buffetens varekæde lyder uoverskueligt, men det er det ikke længere for norske hoteller og restauranter. De har valgt at stille krav om sporbarhed for at sikre, at de etiske krav som HORECA stiller til leverandørerne af deres produkter, bliver overholdt.
”Aftalen vi har lavet med Factlines giver os en tryghed og meget bedre overblik over de krav om bæredygtighed vi stiller til vores leverandører.”, Siger Morten Karlsen, director of procurement and sales, NHO Reiseliv.
Et løft af bæredygtigheden
Valget af Factlines bliver et løft af arbejdet med bæredygtighed for hele branchen, fortæller Siri Engesæth, CEO i Factlines.
”I Factlines er vi vældig glade for, at de største aktører i hotel- restaurations og cateringbranchen nu går sammen om et initiativ som vil løfte arbejdet med bæredygtighed og arbejdet med etisk handel for hele branchen.”, siger Siri Engesæth, CEO i Factlines.
Blandt virksomhederne i aftalen er Norrek Dypfrys AS der producerer frosne fødevarer. De mener også, at aftalen betyder, at hele branchen må skærpe sig i arbejdet med bæredygtighed:
”Vi importerer omkring 8000-9000 tons frugt og grøntsager fra hele verden. Vi er naturligvis optaget af kvalitet, men i lige så høj grad af, hvordan forholdene er på de forskellige fabrikker. Det gælder jo især plukkerne. Nu bliver det mere konkretiseret, og det vil sige, at det ikke bare er os, men at hele branchen må skærpe sig. Vi må tænke på slutbrugerne og plukkerne som gør arbejdet. Factlines hjælper os med at sætte dette i system”, fortæller Hege Svendson, Sales and marketingmanager Norrek Dypfrys AS.
Factlines integreret i indkøbsportalen Millum
Millum er en indkøbsportal der håndterer indkøb for knap 9 mia. norske kroner årligt for norske fødevarevirksomheder. Factlines løsning er blevet integreret i Millums løsning, så det er nemt og overskueligt at vælge varer der lever op til etiske standarder.
”Nu kobler vi vores indkøbsløsning med løsningen fra Factlines, og så bliver det enklere at indhente information, og det bliver naturligt at levere information om leverandører på samme sted som vi tilbyder information om produkterne som indkøbes”, siger Susanne Hegg, business developer Millum & Matinfo.
Løsningen er nu på plads og implementeret, og virksomhederne der køber gennem Millum eller bruger Factlines løsning separat, er nu rustet til en fremtid, hvor kravene til at sikre ordentlige forhold i produktionskæden bliver almindelige.
Og kunderne på norske hoteller og restauranter kan fremover være trygge ved, at der er orden i produktionsforholdene, og kan lægge alt deres fokus på hvor i buffeten de skal starte.
Læs mere: https://www.factlines.com/csr-og-baerekraft-for-horeca/?lang=no