If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating

Forsikringsselskabet If vælger nu at sige farvel til kunder, som ikke kan efterleve principperne for bæredygtig adfærd i FN's Global Compact. Samtidig viser en opgørelse, at langt størstedelen af Ifs erhvervskunder performer rigtig godt inden for ESG.

Siden opstarten i efteråret 2021 har If ESG-screenet knap 700 virksomhedskunder. Foto: If. .

25.05.2023

CSR.dk

Tæt på 700 erhvervskunder i Nordens største forsikringsselskab er blevet screenet for, i hvor høj grad de efterlever de globale bæredygtighedskrav i FN’s Global Compact.

If indførte initiativet i efteråret 2021 for både nye og eksisterende større virksomhedskunder, for derved at påvirke sine kunder til en mere bæredygtig virksomhedsdrift og adfærd, hvis det er påkrævet. Med screeningsresultatet kan If samtidig påpege inden for hvilke områder, den enkelte virksomhed har behov for at forbedre sin drift eller ageren.

”Vi tror på, at vi alle er en del af den løsning, verden har brug for. Vi bruger vores position og vores kompetence til at støtte vores kunder, og om nødvendigt hjælper vi gerne ved at pushe i retning af en mere bæredygtig strategi og drift," siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Læs også: Flere og flere seniorer oplever diskrimination på det danske arbejdsmarked

”Vi tager vores deltagelse i FN Global Compact alvorligt, og arbejder aktivt på at implementere menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption i alle vores forretningsaktiviteter. Vi vil tage ansvar for at få virksomheder til at leve op til de globale standarder."

Forbedringer og farvel
Siden opstarten i efteråret 2021 er knap 700 virksomhedskunder blevet ESG-screenet og har efterfølgende modtaget en ESG-rating.

Fakta om ESG-screeningerne

Virksomheder får en score mellem 1 og 10 (1 er bedst). Hvis scoren er over den fastsatte tærskel, henvises der til Ifs interne vurderingsteam for miljø, social og forvaltning (ESG).

ESG-vurderingsteamet vil foretage en vurdering og beslutning, baseret på ESG-forskning fra en ekstern udbyder samt yderligere relevante målepunkter.

Hvis det konstateres, at en kunde overtræder et eller flere af FN's Global Compact-principper, vil virksomheden blive underrettet og bedt om at forbedre situationen.

I tilfælde af at kunden ikke kan eller ønsker at forbedre sin praksis eller ledelse for at overholde principperne, kan If bede kunden om at finde et andet forsikringsselskab.

Kilde: If.

For 19 af disse virksomheder har deres oprindelige score ikke levet op til kravene, og de er kommet på Ifs observationsliste. 11 af virksomhederne er det ved fælles indsats lykkes at motivere til at forbedre drift og adfærd i så tilstrækkelig grad, at de i dag er på et acceptabelt niveau i efterlevelsen af bæredygtighedsprincipperne.

Fem virksomheder er fortsat på observationslisten, mens If har valgt at ekskludere to virksomheder fra deres kundeforhold i If. Én virksomhed har modtaget en betinget godkendelse.

De berørte virksomheder relaterer sig til et bredt spekter af brancher, herunder telekommuni­kation, sikkerhed, energi og teknologi.

Læs også: Miljøstyrelsen miljøgodkender det første fuldskala PtX-anlæg i Danmark

Resultatet er Ifs koncernchef samlet set rigtig godt tilfreds med. Særligt udviklingen og holdningen blandt kunderne på observationslisten, glæder ham.

”Det er faktisk præcis den præstation, vi ønsker at opnå ved at implementere initiativet. Det er cirka 3 procent af de screenede kunder, der har en udfordring. Langt størstedelen gør det altså rigtig godt. De få virksomheder, som har problemer, er vi i dialog med,” siger Morten Thorsrud.

Han forklarer samtidig, at initiativet har skabt større resonans i markedet, end han og If havde forventet.

”Vi har oplevet stor opbakning til tiltaget. Både på brancheniveau og i vores kundedialoger. Vores kunder er helt indforstået med, at der bliver stillet krav, og hos det store flertal er reaktionerne fortsat positive. De få virksomheder, der er på vores observationsliste, er ikke overraskede. De har været klar over, at der var problemer,” siger Morten Thorsrud.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

22.08.2025CSR.dk

Klimaregningen stiger, når danskerne "spørger chatten"

22.08.2025CSR.dk

Danske Bank investerer i olie-giganter trods løfte om hård kurs mod fossil ekspansion

21.08.2025CSR.dk

Novo Nordisks udledninger stiger trods klimamål

20.08.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Forretningsrejsende ser stort på bæredygtighed ved hotelvalg

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket drift

Svanemærket Bygningsdrift er et bedre valg for miljøet, klimaet og beboerne. Servicen opfylder strenge krav til bygningers brugsfase. Både til energi, vand, affald, udemiljø samt kemikalier og byggevarer. Kriterierne fremmer ressourceeffektivitet, reduceret klimapåvirkning og tilpasning til klimaforandring. Kriterierne gavner også bygningers indeklima og har til formål at forlænge bygningens levetid.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DTU
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
Ledelsesansvar i praksis

Dette kursus klæder dig på til at identificere og håndtere problemstillinger vedrørende erstatningsansvar for direktion og bestyrelse.

Dato

28.08.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBTi Starter Pack: Helping Nordic Businesses Set Science-Based Climate Targets

Registration ends today. The SBTi Starter Pack is a comprehensive online programme designed to equip Nordic businesses with the knowledge and tools they need to commit to the Science Based Targets initiative (SBTi).

Dato

28.08.2025

Tid

13:00

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online