Ikea har et særligt miljøansvar
Ikea og WWF gør status over ti års partnerskab, der har budt på adskillige samarbejder om bæredygtighed blandt andet inden for skovbrug og bomuldsproduktion.
Ti år er gået siden Ikea og WWF indgik et partnerskab om ansvarlig og bæredygtig brug af naturressourcer. Samarbejdet koncentrerer sig om tre fokusområder, energiforbedringer, skovbrug og bomuld, der hver især omfatter mange konkrete projekter.
På de to partneres hjemmesider kan der findes flere eksempler på resultater, blandt andet at arealet af FSC-certificeret skov i Rusland er øget fra tre til 30 millioner hektar, og at vandforbruget blandt bomuldsfarmere i den pakistanske del af Punjab-regionen er formindsket med 43 procent.
Læs også: Partnerskab: Coca-Cola og WWF vil redde isbjørnen
Både bæredygtighedschef Jonas Engberg fra Ikea Danmark og WWFs generalsekretær Gitte Seeberg udtrykker derfor deres tilfredshed med de første ti år af partnerskabet, da de stiller op til interview på WWFs adresse i det københavnske nordvestkvarter, hvor ngoen har til huse oven på et socialcenter.
<p>WWF er en venlig vagthund, der presser os til at blive bedre.</p>
Jonas Engberg, bæredygtighedschef i Ikea
WWF er en venlig vagthund, der presser os til at blive bedre, siger Jonas Engberg, der glæder sig over den faglige viden, som partnerskabet med WWF giver adgang til. Gitte Seeberg glæder sig på sin side af bordet over, at Ikea har bevæget sig i en mere bæredygtig retning de seneste ti år. I det hele taget er partnerskaber med globale virksomheder helt afgørende for WWF, fortæller hun.
Når vi indgår i partnerskaber, er det i en erkendelse af, at virksomhedssamarbejder er en af de måder, som vi kan nedbringe det globale fodaftryk på. Alt sker ikke via den politiske dagsorden, så derfor er WWF nødt til at arbejde med de aktører, der er i stand til at forandre verden. Her spiller store virksomheder en afgørende rolle, siger Gitte Seeberg. For WWF har virksomhedspartnerskaberne også til formål at vise vejen for andre, så de kan se, at det ikke behøver at være svært at forandre sig.
Læs også: Ikea, Tryg og Jysk er de mest bæredygtige brand i Danmark
Andre virksomheder ser på, hvad de store gør og bliver inspireret af dem, der går forrest. Desuden styrker partnerskabet Ikeas kommunikation om miljøresultater, når WWF står bagved og kan validere indsatsen, siger Gitte Seeberg.
Samarbejdet om træ
Et af de tre fokusområder for partnerskabet handler om ansvarlig skovdrift. Og det er der gode grunde til, da det er vanskeligt at forestille sig et Ikea uden træ.
Vi skal ikke langt ud i fremtiden, før det bliver umuligt at købe nok bæredygtigt træ, hvis ikke vi sætter skub i udviklingen inden for FSC-certificering, siger Jonas Engberg. Det er dog ikke kun for regnskovens skyld, at Ikea sætter ind her. Bliver træ en knap ressource, fordyrer det produktionen.
Bæredygtighedsarbejdet, herunder at flere skove bliver FSC-certificeret, sker også ud fra et økonomisk rationale, siger Jonas Engberg.
Læs også: Skandinavien risikerer at sætte CSR-forspring over styr
Er det tilfredsstillende, at den samlede mængde FSC-certificeret træ i Ikeas produkter i 2011 udgjorde 16,2 procent?
Det er ikke nok, men der ligger en strategi for, at andelen af FSC-certificeret træ skal øges til 50 procent i 2017. I 2012 nåede vi 24,4 procent, oplyser Jonas Engberg og fortsætter:
Udfordringen er, at der ikke er nok FSC-certificeret træ. Men vi presser sammen med WWF på for at få mere FSC-skovdrift i eksempelvis Kina og Rusland.
Stor virksomhed stort ansvar
Jonas Engberg er enig i, at Ikea har et særligt miljøansvar qua sin størrelse.
Vi er klar over vores miljøpåvirkning, og at vores nuværende forretningsmodel på langt sigt ikke er bæredygtig. Derfor er Ikea nødt til at foretage en gennemgående transformation, fordi det er vores ansvar som stor virksomhed, men også fordi det er vores ansvar over for verden og for os selv, siger Jonas Engberg, der oplever, at den forretningsbærende tilgang til bæredygtighed er blevet mere fremherskende gennem de sidste ti år.
Ved at udfase træpaller til fordel for flade pappaller, sparer Ikea 6.000 returtransporter med lastbil hvert år. Det sparer en masse CO2 og giver desuden en stor økonomisk besparelse. Også fordi der bliver mere plads i lastbilerne, fortæller Jonas Engberg. Når bæredygtighedsarbejdet giver økonomisk gevinst for virksomhederne, er der virkelig mulighed for at sætte fut i det, mener han.
Læs også: WWF: Ny sojamelding fra landbruget er ynkelig
De næste ti år
P.t. er der ikke nye konkrete tiltag på tegnebrættet for de næste ti års samarbejde, men begge parter regner med, at samarbejdet fortsætter, og at barren hæves inden for de tre indsatsområder. De mange igangværende projekter skal først og fremmest følges til dørs, men Jonas Engberg håber, at et forsøgsprojekt om cirkulært materialekredsløb i Ikea-varehuset i Odense, der indtil for nylig købte solgte møbler tilbage, kan blive til virkelighed i alle varehuse.
De næste ti år skal Ikea og WWF blive endnu skarpere på at løfte hinanden her i Danmark. På nationalt plan handler det meget om kommunikationen udadtil, da vi ikke har store miljørelaterede projekter i Danmark. Så vores arbejde her i landet relaterer sig mest til vores forsyningskæde, siger Jonas Engberg.