Inspiration til arbejdet med biodiversitet
Udvalgte danske virksomheders erfaringer med biodiversitet er blevet samlet i en online portal af Industriens Fond, Dansk Industri og WWF.
Biodiversitet udfordrer mange virksomheder. Af mange årsager - heraf ikke mindst at der modsat klimaarbejdet ikke findes én fælles måleenhed. Biodiversitet er i det hele taget en kompleks størrelse, og mange virksomheder efterspørger både viden og ideer til konkrete handlinger.
Inspirationskatalog skal bidrage til øget biodiversitet
Derfor har Industriens Fond i samarbejde med WWF og Dansk Industri nu samlet erfaringer fra 14 udvalgte danske virksomheder online. Tanken er, at eksemplerne kan inspirere andre danske virksomheder med viden, idéer, metoder og erfaringer.
”Hvis danske virksomheder skal arbejde konstruktivt med biodiversitet på både strategisk og operationelt plan med udgangspunkt i deres forretning, har de brug for inspiration og viden. Det får de nu med det nye katalog. Det stærkeste kort til læring og positiv forandring er de gode eksempler fra andre virksomheder, og særligt på biodiversitetsområdet har mange virksomheder svært ved at navigere. Det hjælper vi dem nu til, så de kan udnytte fordelene ved at tænke biodiversitet ind i forretningen og derved styrke deres konkurrenceevne,” siger programleder for bæredygtig produktion i Industriens Fond, Anders Ziegler Kusk i en artikel på Industriens Fonds hjemmeside.
I de 14 cases fortæller virksomhederne om, hvordan de arbejder med biodiversitet i deres værdikæder, hvordan de kommunikerer deres indsats, hvordan de har involveret deres medarbejdere, og hvordan de samarbejder med andre virksomheder for at påvirke biodiversitet positivt.
De 14 virksomheder er Nopa Nordic, Arla, Gubi, Plus Pack, Anlægsgartner Gottlieb, KLS Pureprint, Neutral, dbramante1928, Vattenfall, Slow, Fiskerikajen, Ørsted, Søuld og Nature Impact.
Og virksomhedernes erfaringer er tilgængelige på www.danskindustri.dk/biodiversitet.
Biodiversitetsindsats kan give fordele
Ifølge Industriens Fonds artikel oplever de danske virksomheder, der er længst med arbejdet med biodiversitet, i stigende grad, at det giver dem en konkurrencefordel – især når de arbejder målrettet med deres værdikæder. Det gælder både i forhold til potentielle investorer, kunder og tiltrækning af medarbejdere.
”Mange danske virksomheder står i en sårbar situation, når naturen forsvinder, men har til gengæld mulighed for at stå ekstra stærkt over for både investorer, kunder og medarbejdere, hvis de formår at handle ambitiøst og takle tilbagegangen i biodiversitet. Jeg vil anbefale alle virksomheder at komme i gang hurtigst muligt. Der er god inspiration at hente fra de virksomheder, der allerede er i gang,” siger Jacob Fjalland, miljøfaglig chef i WWF Verdensnaturfonden.
Erfaringer matcher anbefalinger
Hjemmesiden blev lanceret sidst i juni i år, kort tid efter det såkaldte “Biodiversitetspartnerskabet” udgav en række anbefalinger til at styrke biodiversitetsindsatsen hos danske virksomheder. Partnerskabet, som består af 22 organisationer, pointerede bl.a., at virksomheder skal bidrage til at standse tabet af biodiversitet og til genopretningen af natur og biodiversitet både i hav og på land. Det kræver i følge Biodiversitetspartnerskabet bl.a., at de virksomheder, der gerne vil i gang, kan hente inspiration til arbejdet med biodiversitet fra andre danske virksomheder.
”Stadig flere virksomheder bliver klar over, at de påvirker biodiversitet og natur, men de har svært at komme fra erkendelse til handling. Heldigvis er der allerede mange seriøse tiltag i gang, og det vil gøre en stor forskel at få delt de gode eksempler, så de kan inspirere endnu flere virksomheder til at turde arbejde med biodiversitet og begynde at få øje på forretningspotentialerne,” siger Mette Gyde Møller, underdirektør for Strategiske Indsatser i Dansk Industri.
- EHS