Investorer vil faktisk gerne have CSR-information
Institutionelle investorer inddrager i stigende grad ikke-finansielle faktorer i deres vurdering af mulige investeringer. De efterspørger dog CSR-kommunikation som er bedre målrettet deres behov.
Sangen om at investorerne ikke interesserer sig for CSR, bliver det måske snart svært at synge, så andre tror på det. For med revisionsfirmaet EYs rapport Tomorrows Investment Rules 2.0 tegner der sig et billede af et globalt investormiljø, som ser virksomheders værdi og deres miljø- og socialperformance som tæt forbundne.
Det er især miljø- og supply chain-forhold som kan gøre investorer bekymrede. Således fortæller 76% at de ville genoverveje en investering, hvis en virksomhed viste dårlige resultater inden for miljø, og 73% hvis det viste sig at risici i supply chain ikke blev adresseret.
Mere og bedre information, tak
EY har for andet år i træk undersøgt 200 institutionelle investorer fra hele verden (dog flest i Europa). Et flertal (64%) mener at virksomhederne ikke offentliggør nok information om deres ESG risici (environmental, social og governance).
Hovedanken er, at informationen ikke er målrettet investorers behov. Som Juan Costa Climent fra EY siger i pressemeddelelsen:
Virksomhedernes offentliggørelse af ikke-finansiel information ofte styret af et kunde og lovgiverperspektiv ikke investorers behov. Sidstnævnte ønsker klart at denne information fokuserer på hvordan disse risici påvirker en virksomheds værdi, snarere end en simpel forklaring af hvordan virksomheden styrer en given risiko.
Læs mere: Pressemeddelelsen med link til download af rapporten
En anden anke investorer har, er at det er svært at vurdere hvor væsentlig ikke-finansiel information er for virksomhedens resultater, fordi informationen ikke er hverken verificeret eller kan sammenlignes på tværs af virksomheder. Hvis man kunne få standardiserede, branchespecifikke kriterier ville det øge anvendeligheden af informationen.
Integrerede rapporter hitter
Når investorerne leder efter information bruger de stadig mest finansielle årsrapporter (80%), men hele 7!% mener at integrerede rapporter er essentielle eller vigtige for at få adgang til ikke-finansiel information om en virksomhed. Det er en stigning på 10 procentpoint i forhold til samme undersøgelse fra 2014. CSR-rapporter bruges og vurderes positivt af 59% af investorerne i forhold til investeringsbeslutninger.