Iværksættere buldrer frem: Har solgt genbrug for et trecifret millionbeløb
Genbrug er populært som aldrig før. Det beviser genbrugskæden Børneloppen, der på seks år er vokset fra én til 14 butikker rundt omkring i Danmark og verden.
Der er intet som at finde et godt loppefund – og det gælder også, når man skal finde noget ”nyt” til de mindste i familien.
Det er Børneloppen et glimrende eksempel på. Omkring 10 millioner varer er røget gennem forretningerne hos genbrugskæden, der har solgt for 450 millioner kroner, siden første forretning åbnede i Valby i 2016.
”Vores varer er væsentligt billigere end nye varer i almindelige forretninger, og vi er afhængige både af dem, der sælger, og dem, der køber brugt. Vi oplever et kæmpestort opsving i at handle brugt lige nu, og det skal vi udnytte til fulde”, siger Johanna Kiel, der sammen Sofie Brandt er medejer og en af idékvinderne bag Børneloppen.
Læs også: Tekstilgenanvendelse er et guldæg, der venter på at blive klækket
Det opsving, som de to grundlæggere af Børneloppen oplever, bliver også bakket op af tal fra Den Blå Avis’ Genbrugsindeks.
I år har 76 procent indtil videre købt eller solgt genbrugsvarer, mens det i 2017 lå på 63 procent.
Kæmpe boom grundet inflation
Siden Børneloppen åbnede dørene til sin første butik i Valby, er der kommet 11 andre butikker til i Danmark, en på Island og en i Belgien.
Og de mange loppesupermarkeder hos Børneloppen sælger lige i øjeblikket mere end nogensinde før og har i løbet af bare en enkelt weekend i september måned omsat for mere end 1,5 millioner kroner.
Ifølge Johanna Kiel kommer en del også grundet inflationen, der lige nu raser flere steder i verden.
Men det er først og fremmest grunden en stigende interesse for genbrugsvarer, mener hun.
”Lige nu rider vi på en bølge, der er blevet skubbet af inflationen, men som i forvejen var en voksende megatrend omkring bæredygtighed og cirkulær økonomi, som har fantastiske fremtidsudsigter”, siger hun.
Johanna Kiel, hviler dog ikke på laurbærrene. Hos Børneloppen har man ambitioner om at indtage flere både danske og udenlandske byer.
”Vi nyder succesen, men vi læner os ikke bare tilbage nu. Vi vil ind i de større byer i Danmark, og vi vil udvide mere i udlandet. Vores koncept er jo universelt, for børn vokser hurtigt ud af tøjet alle steder i verden”.
Motoren kører på ildsjæle
Børneloppen er en franchise, og de enkelte forretninger forvaltes af selvstændige indehavere, der selv råder over deres egen forretning.
Det har ifølge Johanna Kiel været en væsentlig faktor for, at kæden kom igennem de hårde coronaår, hvor forretningerne måtte holde lukket.
Læs også: Danske pionerer viser vej til genanvendelse af tekstil
”Vi overlevede kun corona, fordi vores franchisetagere brænder for deres forretninger. Vores vidensdeling betyder også utrolig meget, og det er enormt vigtigt at dele både de små og store succeser. Hvis noget virker i Randers, gør det nok også i København”, siger Johanna Kiel, der gerne løfter sløret for, at kæden er på udkig efter franchisetagere i større danske byer så som Herning og Sønderborg.
”Når vi udvider med nye forretninger, kræver det først og fremmest, at vi finder den rigtige ildsjæl til at være franchisetager. Dernæst skal vi selvfølgelig også have pladsen, for vi er en volumenforretning med mange varer. Der skal være plads til mange stande, varer og kunder i butikken”, siger grundlæggeren.
- HCL